A Cycle című film honlapja szerint (www.cycle-themovie.com) ez az alkotás elsősorban azoknak való, akiket “jobban érdekelnek a kérdések, mint a válaszok”. A történet középpontjában egy űrhajós áll, aki egy számára idegen helyen, egy tetőn ébred és el kell menekülnie, míg a köd le nem ereszkedik. Az időben folyton a kiindulási ponthoz visszatérő utazó egy maszkos idegennel és egy gonosz öreggel folytatott beszélgetésekből igyekszik kihámozni, hogy hol is van az ugráspontot jelentő barlang. A magyar változat Szabó Győző és Keresztes Tamás hangján szólal meg.
 
A film írója, rendezője és producere Sóstai Zoltán, aki a kétezres évek elejétől foglalkozik számítógépes 3D-s grafikával. A rendező számítógépes játékok fejlesztésében, reklámfilmek animációinak gyártásában szerzett tapasztalatokat, majd 2008-ban saját animációs stúdiójával vágott neki a Cycle elkészítésének. A társaság azonban 2010-re feloszlott, az addig 80-90 százalékos készültségű mozit innentől egy átdolgozott forgatókönyvvel már saját maga fejezte be.
Részlet a filmből
 
Az alkotó jellemzése szerinti zsánerfilm hagyományos változatának világpremierje 2012. áprilisában volt a Sci-Fi London Film Festival keretében, majd utána a 34. Moszkvai Nemzetközi Filmfesztiválon versenyen kívül mutatkozott be. A 3D-s verzió magyarországi bemutatója február 18-án volt, az első közönségtalálkozó helyszíne nem véletlenül lett Nagykanizsa. Sóstai Zoltán a közeli Szepetneken nőtt fel és a város Batthyány gimnáziumában érettségizett 1999-ben.
 
Filmjéről maga is azt mondja: nem éppen közönségfilm, sokkal inkább egy olyan nézői rétegnek szól, amelyik “hajlandó a puzzle-darabokat összerakni”. Nem titkolja, hogy a sötét tónusú látványvilágra leginkább Stanley Kubrick és Andrej Tarkovszkij munkái hatottak, de Tarr Béla és David Lynch is a megidézett példaképek között szerepel. Az igazi motiváció pedig egy 2004-es amerikai film, a Primer, ami “irgalmatlanul bonyolult időutazós film” – fogalmazott Sóstai Zoltán.
 
A Cycle zenéjét párja, a szintén zalai születésű Szabó Kinga szerezte, a “sötét virtuálanalóg szintetizátorok” futamai Jean-Michelle Jarre és a Tangerine Dream dallamvilágához közelítenek, szándékosan az 1970-es és 1980-as évek stílusában. A képi világban ugyancsak a korszak komputerizált sci-fi ideáljának jellegzetességei tűnnek fel ruhában, eszközökben. A helyszín és a háttér modelljei között található egy békásmegyeri tömbház teteje, a déli Balaton-part a túloldali fényekkel, de még Szepetnek egy utcája is.
 
Sóstai Zoltán elmondta, hogy filmje iránt külföldi érdeklődés is mutatkozik, a fesztiválokon tartott vetítéseknek köszönhetően hetente két-három megkeresés is érkezik újabb fesztiválokra vagy bemutatókra. Folytatáson vagy következő filmen azonban még nem töri a fejét, miután minden energiáját és pénzét éveken át ebbe ölte bele, a fárasztó alkotómunka után egyelőre a film fogadtatását követi.
 
(Forrás: MTI)
(Fotó: filmtrailer.hu)