A Mediawave elmaradhatatlan eleme a májusfaállítás. Ez a szép hagyomány elkísérte a fesztivált Szombathelyre és Komáromba is. Tavaly a zárónapra esett ez az esemény, idén a nyitónap keretében tisztelegnek a legények a hölgyek, lányok előtt. Ez az idei téma, a nőiség miatt különösen fontossá válik, és magyarázatot ad a fesztivál egyik gondolatébresztő elnevezésének, a Tavaszi zsongásnak. A szervezők várják az önkéntes segítőket a fa állításában, és lányokat is a szalag kötözéséhez. Mindehhez a később fellépő zenekarok, táncosok adják az alaphangot.
A nulladik napon az idei Mediawave egyik specialitása, az egész rendezvényt végigszövő moldvai csángó lakodalmas veszi kezdetét. Első állomása a lánykérő lesz, majd az ezt követő napokban a fesztiválozók megismerhetik a hagyományos csángó élet részleteit, a csángó kultúra, ételkultúra és tánc hagyományait. Lehetőség lesz bekapcsolódni a programba: aki kedvet érez, a csángó népi műhely során közelről is bepillantást nyerhet ebbe a varázslatos világba. A műhely lehetőséget biztosít a benne résztvevőknek, hogy a fesztivál végén - tehetségtől függően - szerepelhessenek a Józsa Zoltán "Bambi" koreografálásával előadott a Fülke című darabban.
Az esti koncerteket Ferenczi György és zenekara, a Rackajam indítja. A muzsikus és zeneszerző egy olyan sajátos életérzés és szellemiség közvetítője, amely a rock világát a népzenei hagyománnyal szintetizálja, új értékeket teremt, újraértelmezi a feledésbe merülő hagyományos értékeket, zenei és irodalmi szempontból egyaránt. Tudatosan foglalkozik az utánpótlás képzéssel, a szellemi munició önzetlen átadásával a fiatal muzsikus generációk számára. E szálon összetalálkozott a Mediawave ifjúsági művészetgondozó tevékenységével , a Passport Controllal, és 2007 óta közel tíz zenei műhelyt vezetett. Idén is lesz ilyen workshop, amelynek végén a kísérletező kedvű rock-, klasszikus és népzenészek a közönségnek is bemutatják, milyen új ismereteket sajátítottak el.
A nulladik napon még számos népzenei fellépő lesz, így a Wakachuka is, amely 2007-ben született a győri Rómer Ház színpadán. Zenéjük egyedi, és mégis ismerős, stílusuk sokszínű és mégis egységes, legyen szó akár egymással társalgó szólókról, meredek lüktetésről vagy elmerengő Tom Waits-es érzésről. Koncertjük után a fesztiválon megszokott együttzenélés, jammelés kezdődik, etnozenészek, csángó muzsikusok örömzenéje. De hogy mit is jelent a Csángó Analóg Diszkó? Már csak egy napot kell várni, hogy megtudhassuk.
A nyitónapon népzenei programok mellett egy teljesen más vonal is helyet kap: a Monostori Erőd is helyszíne lesz J. G. Thirlwell világhírű manhattani zeneszerző tavaszi turnéjának. Az Egyesült Államokban élő Thirlwell az ausztráliai Melbourne-ben született 1960-ban, az 1980-as évek posztpunk hulláma már Londonban érte, ahol több bandában is zenélt. Angliában ismerkedett meg többek közt Nick Cave-el, akivel az Egyesült Államokban is fellépett, aztán végleg letelepedett New Yorkban. Életműve: tizennégy EP, tizenhét nagylemez, és számtalan remix olyan nagynevű zenészeknek, mint a Nine Inch Nails, a Red Hot Chili Peppers, a White Zombie, a Coil vagy Marilyn Manson. A 2000-es évek elején indította el indusztriális zenei projektjeit, a Steroid Maximust és a Manorexiát, amelyet majd Komáromban is lehet hallani.
A Manorexia projekt mellőzi a közreműködőket és a zenei struktúrát, szabadabb, spontánabb zene, mint amit egy komolyzenei koncerten várnánk. Összhatását tekintve leginkább a filmzenéhez lehetne hasonlítani. Kihagyhatatlan különlegesség a Monostori Erőd Ékes termében!
Talán furcsának tűnik ez a zenei párosítás: népzene és kísérleti indusztrális projekt, mégis épp ezért illeszkedik a Mediawave filozófiájához, a párhuzamos kultúrák együttéléséhez. Korábban ezt már megszokhattuk Győrben, ahol a Rómer Ház, vagy a zsinagóga adott otthont a hasonlóan merész zenei vállalkozásoknak. A tavalyi sikeres bemutatkozás után idén a Monostori Erődön a sor, hogy már nem csak mint kísérőhelyszíne, hanem központja legyen az ilyen különleges produkcióknak.