Az ébredés, netán némi étkezés után ? aki rendelkezik elegendő ellenértékkel, gazdag kínálatból válogathat kedvére valót ? számos civil program várja a szigetlakókat. Az első rendes napon még több helyen a kezdő lépéseket tették a fenntartható fejlődés irányába, de nem egy helyszín működött fennakadásmentesen, tán a korábbi évek rutinjából.
Egyébként is már több helyen volt látványos kültéri, adott szigeti intézménybe csalogató produkció, így a Roma sátor előtt is. Két oszlopra kifeszített kötélről színes függönyök lógtak le ? ez szolgált színül, és két nagyobb pléd volt a porond. Egy indiai kiscirkusz lépett fel, mókás kis történetbe csomagolták a mutatványukat: néhány táncmozdulatnak, a kifeszített kötélen való ügyesen egyensúlyozó mászásnak, tartott rúdon légtornászó akrobatáknak tapsolt a pillanatok alatt összeverődött közönség.
Irie Maffia |
A koncerthelyszíneken már délután elkezdődött a program, így az MR2 színpadon is: hatkor már harmadik fellépőként csíphette el az odaérkező a Balkán Fanatikot, akik e-balkánzenét játszottak, a közönséget felpörgetve az őket követő Irie Maffiára. Ezen az estén sem okozott csalódást a sokféle irányzatból merítő, egyre markánsabb zenekar. Aligha túlzás a Madness jellegében és összhatásában persze teljesen más karakterű zenéjéhez hasonlítani őket. Lehet, hogy ez csak azért jut az ember eszébe, mert a nap fénypontjaként, amiért annyian igyekeztek ideérni, az angol csapatot láthattuk a Nagyszínpadon.
A koncertjükön rengeteg színházi gesztus van, amit azért nem mondanék show-nak, mert a színház inkább az emberből dolgozik, a show pedig rendszerszerű működésből ? ilyen volt az, hogy Lee Thompson az egyik szám előtt letette a szaxofonját és fogta magát, felmászott az egyik tartóoszlopra, legalább húsz méter magasan átkapaszkodott a túloldalára, ott jött le. Nem azt állítom, hogy ez tökéletesen spontán volt ? hiába is tűnt úgy ?, mert nem volt túlzottan kigondolt, tudatosan beépített elem. Izgalmas, hogy a zenéjük tőlük pörög, a feszültséget még azzal is keltik, hogy a tökéletes eleganciájukhoz ?nem illő? módon rendkívül intenzívek: ugrálnak, kimennek a színpad szélére, odaszólogatnak a nézőtéren álló nőknek, hanyatt vágódnak, egymással huzakodnak, de ahogy nem veszik le a napszemüveget, az is egy színházi gesztus, nem más. Persze, híresek, de videóról inkább ügyesen jókedvű diszkó-punkszerű popzenének tűnnek, szerdán este azonban kiderült ? amiért annyian járnak koncertre ? a színpadról áradt az erő, az igazi lendület, az ember, ha akarta, ha nem, velük együtt rázta magát.