Tavaszra új bejárat és kisvasút készül a Szentendrei skanzenben

Zene

 

(MTI) - Cseri Miklós, a létesítmény főigazgatója kedden beszámolt arról, hogy a XIX. század végének hangulatát idéző állomásépület felépítése része a tavaly megkezdett, összesen 2,2 milliárd forintba kerülő múzeumgyarapító programnak. Ebben - az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében uniós forrásból és hazai pénzekből nyert pályázat révén - négy ütemben gazdagodik a skanzen. Közülük a leglátványosabb az összesen 1400 négyzetméteres hajdani vasútállomás az eredeti pénztárral, váróteremmel, információs irodával és csomagmegőrzővel. A látogatók a jegyváltás után innen indulhatnak a meglévő 7 és az alakuló 8. tájegység több mint 200 épületegyüttesének felfedezésére - tette hozzá.

   
A hazai tájak jellegzetes épületei közötti barangolás megkönnyítésére - a fejlesztési program keretében - szintén tavaszra készül el a skanzenvasút. A tájegységek között kanyargó, 2,4 kilométer hosszú pályán egy 1927-ben üzembe állított, magyar szabadalom alapján készült Ganz-Jendrassik motorvonat zakatol majd. Az aprólékos munkával restaurált, zöld-fekete színű vonat egyszerre 100 utast szállíthat. A vonat egyébként annak idején a Szentes-Aradcsanád szárnyvonalon közlekedett.
   
A főigazgató beszámolt arról is, hogy javában tartanak az észak-magyarországi falu felépítésének előkészületei. Ez a beruházás az Ipolytól a Bodrogig terjedő régió 27 településének 45 épületét foglalja magába. A múzeum munkatársai által kiszemelt régi házakat, melléképületeket darabokra szedik, elszállítják, a skanzenben pedig újra összerakják. 
    
Jelenleg az 1800-as évek végén épült, a skanzent gyarapító karancskeszi parasztház berendezésének makettjét állítják össze a szakemberek a fedett látványtárban. Az észak-magyarországi tájegység 2010-re készül el teljesen.
   
Ugyancsak jövőre adják át a nyitott muzeológiai műhelyt, ahol a régészek, muzeológusok munkáját ismerhetik meg az érdeklődők és elméleti képzésben is részesülhetnek.
 
Korábban: