Fotók idézik a gazdasági világválságot

A tárlaton olyan felvételeket láthatunk, amelyek az élet sötét oldalát leginkább a bűnügyi krónikák, a botrány, a halál felől közelítik meg. Az 1929-23-as nagy gazdasági válság azonban nyilvánvalóvá tette, hogy illúzió volt Herbert Hoover "Egy tyúkot minden fazékba, két autót minden garázsba" választási jelszava.

A következő képek már erről a korszakról szólnak. A váratlan munkanélküliségről, az addig nem ismert szegénységről, a jövővel szembeni félelemről. Ebben a korszakban teljesedett ki az amerikai dokumentumfotó. A Theodore Roosevelt elnök által létrehozott egyik hivatal Roy Stryker közgazdász vezetésével azt a feladatot kapta, hogy képekkel dokumentálja, milyen a helyzet a válság sújtotta területeken. Fotósok, rajzolók, festők, értelmiségiek mentek segíteni a hívó szóra és a képek, amelyeket készítettek, kendőzetlenül mutatták be a valóságot, hogy orvosolni lehessen a bajokat.

A kiállítás egyik kiemelkedő alkotása Walter Evans munkája: üres tányért szorongató bütykös kéz. A fotós azokat a jeleneteket öntötte képbe, amelyet John Steinbeck az Érik a gyümölcsben írt meg. Híres kép Dorothea Lange Emigráns anya című alkotása, valamint Lewis Hine Égi munkása, amely a New York-i Empire State Building felhőkarcolón dolgozó munkást ábrázolja, amint egy szál acéldróton kapaszkodik a magasban. Ez a kép azonban már az élet újraindulását dokumentálta és a válságból való kilábalás szimbólumává vált.

Az ingyenes tárlat július 16-ig, majd szeptember 8-tól október 4-ig tart nyitva.