A kultúrtörténet mindig kitüntetett figyelemmel kísérte a kamaszkort, amelynek hossza, megítélése, előjele változatos utat járt be. Vajon a romlatlan, tökéletes gyermekkorból vezet át a megalkuvó, tisztátalan felnőttkorba vagy éppen a tudatlan, egyszerű gyermekből válik egy szellemi és lelkierővel, képességekkel megáldott felnőtt? A Capa Központban december 4-étől látható kiállítás körüljárja az önkifejezés különféle megjelenési módjait, a személyes autonómia és kulturális sokszínűség keresésének kérdését, a serdülőkor és fiatal felnőttkor ideiglenes összetartozásait, valamint az úgynevezett ?jelentéstérképeket?, amelyeken keresztül az egyén társas lénnyé válik.
A nemzetközi tárlat megnyitójára Budapestre érkezik az összes külföldi kiállító, köztük a brit szubkultúrákat mintegy 40 éve szisztematikusan fotózó Derek Ridgers, vagy a tizenöt évig pszichoterapeutaként dolgozó Sian Davey, aki 2014-ben egyik pillanatról a másikra váltott a fotózásra és Down-kóros lányáról készült fotóival két évvel később már díjat nyert a Paris Photón. Szintén láthatóak lesznek a Capa Központban Zuza Krajewska képei: a már világhírű lengyel fotós sorozatán egy fiú javítóintézet lakói egyszerre tűnnek édes és ártatlan gyermekeknek és sokat megélt felnőtteknek. A tavaszig látható kiállításon a Berlinben dolgozó Jörg Brüggemann a heavy metal rajongokról készített díjnyertes sorozatát is megnézhetjük, míg a szintén Berlinben élő, grúz származású David Meskhi az IDFA dokumentumfilm-fesztiválon díjazott, grúz gördeszkás kamaszok világát bemutató filmjét is vetítik a Nagymező utcában. A magyar kiállítók között találjuk Halász Dánielt, aki a Google nemzetközi fotódíját és az Epson Art Photo Awardot is megnyerte. Szintén láthatjuk a kiállításon a Mexikóban élő Koleszár Adél munkáit, illetve Barakonyi Szabolcs, Gáldi Vinkó Andrea fotográfiáit és Tóth Márton Emil humorral operáló koncept szobrait.
?A felnőtté válás kulturálisan meghatározott, így minden társadalom igyekszik kialakítani saját normáit arról, mi gyerekes és mi felnőttes, mi férfias és mi nőies, mi hasznos és mi haszontalan, mi előremutató és mi retrográd. Ezek a követési módok előíróak és néha azonos, néha pedig ellentétes irányba mennek a globális trendekkel. A kategóriák, természetükből fakadóan, sztereotip módon írják elő a helyes boldogulás módját, hogy hogyan lehet valakiből megfelelő állampolgár, úgynevezett teljes tagja a társadalomnak. Az ellenállás és az elfogadás közötti egyensúly életben tartása az egyik legfőbb jellemzője ennek az életszakasznak? ? nyilatkozta a kiállítás kurátora, Oltai Kata.
A nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő kiállítás arra is keresi a választ, hogy megjelenhet-e különféle formákban az önállóságra ösztönzés és az önmeghatározás, illetve hogy ez az új individualizmus megközelíthető-e a nemek szerinti felosztásban? Vajon hogyan van kódolva a fiatalság szorongása, a ?semmittevés esztétikája? és az útkeresés? A kamaszkort egy pszichológiai fejlődési szakaszként és egy társadalmi kategóriaként is számon tartjuk, amelyet társadalmi intézmények és rituálék foglalnak keretbe. A szociális reprezentáció erősebben jellemzi, mint bármelyik megelőző vagy ezt követő életszakaszt: az öltözködés, választott beszédmód, zenei ízlés, szubkulturális hovatartozást jelentő elemek speciális jellemzőivel összhangban a fiatalok különböző eredetű stíluselemeket olvasztanak egybe és választanak szét ? olykor tudatosan, olykor csupán mintákat követve. Ezeket a különböző csoportokhoz tartozást, identitáskeresést és annak hangsúlyos megtalálását is bemutatja a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ új kiállítása.
Kiállító művészek:
Derek RIDGERS
Fryd FRYDENDAHL
Anna GRZELEWSKA
Sian DAVEY
Slava MOGUTIN
Zuza KRAJEWSKA
HALÁSZ Dániel
Jörg BRÜGGEMANN
Alexandre HAEFELI
KOLESZÁR Adél
BARAKONYI Szabolcs
David MESKHI
GÁLDI VINKÓ Andrea
TÓTH Márton Emil
Golden Boundaries
Kamaszkor a kortárs fotográfiában ? Youth Culture in Contemporary Photography
2017. december 4 ? 2018. március 18.
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
1065 Budapest, Nagymező utca 8.
Kurátor: Oltai Kata
Kurátorasszisztens: Pupli Dorottya
Fotó: capacenter.hu