Radikális változást jelenthet a hajóroncsok feltérképezésében az a fotometrikus módszer, amelyet a görög vizeken próbáltak ki először.
Az Égei-tenger keleti részében, Khiosz magasságában elsüllyedt hajón próbálták ki először az új technikát, amelyet a Massachusetts-i Woods Hole Oceanographic Institute (WHOI) fejlesztett ki. Az intézet már bizonyította szakértelmét annak a robotnak (SeaBED) a megépítésével, amely megtalálta a Titanicot, vagy a Jason II-vel, amely a nagy óceáni mélységeket kutatja.
Először 2005 nyarán a görög vizekben megtalált i.e. IV. századi görög hajóról készítettek felvételeket az új technikával. A fából készült bárka, amely viharban süllyedhetett el, 400 borral és olivaolajjal teli agyagamfórát szállított. Amíg hagyományos módon való feltérképezéséhez több évi munkára lett volna szükség, a fotometrikus robot két nap alatt végezte el a feladatot: 7650 felvételt készített a 60 méter mélyen fekvő roncsról és magáról a rakományról.
Ezzel a technológiával a kutatóknak nem kell méricskélni, rajzolni, a kiemelésre és az elemzésre koncentrálhatnak. A júliusban készített felvételek alapján a görög régészek már folyamatosan végzik a tárgyak azonosítását.
A legértékesebb információk, amelyeket ehhez hasonló roncsok adhatnak, az ókori tengeri útvonalakra vonatkoznak. A görög kulturális minisztérium és a Tengeri Kutatás Hellén Központja ezért a következő tíz évben kutatása középpontjába a Földközi-tenger bronzkori hajóútjainak felderítését helyezte.
(Múlt-kor/MTI)