Az emberek többsége nem szeret frissíteni, és általában örül, ha végre elsajátítja egy program vagy applikáció kezelését. Mégis nap mint nap elénk kerülnek olyan instrukciók, mint „Frissítés szükséges”, „Frissítés elérhető”. Bármennyire is ragaszkodunk a régihez, nem kerülhetjük el, hogy folyamatosan kapcsolatban legyünk a mával, az újjal, az aktuálissal. A Frissítés elérhető kiállítás a régi és a mai viszonyát vizsgálja 21 fiatal képzőművész alkotásán keresztül.
A tárlat arról hív közös gondolkodásra, hogy a hagyományos eszközökkel dolgozó táblaképfestészet és szobrászat, valamint az egyedi rajzművészet és sokszorosító grafika – amelynek halálát a művészeti világ már számtalanszor kikiáltotta – hogyan tud kapcsolatban maradni a 21. század jelenségeivel. Képes-e kortárs művészeti médiumként működni, integrálódni a kortárs szcéna megnyilvánulásaiba, tud-e aktuális kérdésekre reflektálni, a ma társadalmának és egyénének problémáival párbeszédben maradni.
A kiállító alkotók nemcsak hagyományos képzőművészeti technikákban, hanem sokszor a legtradicionálisabb műfajokat elővéve alkotnak véleményt a jelen világáról. Hiperrealista tárgycsendéletben beszélnek a koronavírus-járvány időszakáról, a satuba zárt mindennapok, az elszigeteltség, a gazdasági válság helyzetéről. Csontváryt idéző tájképben a természetről mint egyetlen éltető erőről és az ezzel kapcsolatos szorongásról. Máshol a klasszikus önarckép műfaja változik át 21. századi kíméletlen önvizsgálattá az önportré szokásos objektív ábrázolásmódjával és különösen a női arc hagyományosan szép és harmonikus reprezentálásával ellenététben.
Egy sokszorosító grafikai eljárás segítségével a legegyszerűbb ételt, a szotyolát megjelenítve az egyén és a közösség viszonya és a jelen élelemiszerválsága mutatkozik meg. De megjelenik a konzumtársadalom kritikája egy kosárlabda felboncolásával, a fizika és metafizika határán álló jelenségek egy manuális képgrafika által, vagy egy absztrahált lányszoba pink enteriőrjében a teljes Barbie-hatás, a női tökéletesség és boldogság mint norma kérdésköre. Az anyaságot felmosóvödör és EXIT-felirat képviseli, a fenntarthatóság és klímavédelem kérdését egy folyamatművészeti installáció dolgozza fel, amelyben az alkotás alapanyaga maga a növény, és a mindenhol elérhető képi boom korában a „művészettörténeti előkép” keresése válik festészeti témává.
A digitális világ térhódításával szemben újra egyre jobban ragaszkodunk a régihez. Az elillanó helyett a tartóshoz, a virtuális helyett a fizikaihoz, a digitális helyett az analóghoz. Ahhoz, ami mostani, aktuális, rólunk szól, mégis kézzel foghatóan maradandó. A kiállítás a harminc éve működő T-Art Alapítvány öt évvel ezelőtt indított, fiatal művészeket támogató projektjének részeként valósult meg, és a képzőművészet lehetséges újítására világít rá. A Frissítés elérhető szeptember 6-ig ingyenesen látogatható a belvárosi Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galériában.
Kiállító művészek: Bányay Anna, Baráth Fábián, Cifra Anett, Cservenka Edit, Csorba-Simon István, Drabik Tamás, Gergely Réka, Gulyás Andrea Katalin, Jagicza Patrícia, Jánosi Kata, Kecső Endre, Király György, Nagy Sára, Őry Annamária, Pethő Anikó, Sinka Péter, Szabó Franciska, Tóth Angelika, Utcai Dávid, Végh Júlia, Verebics Kati.
Nyitókép: látogatók a Frissítés elérhető című kiállításon. Fotó: Piti Marcell