fbpx

Fütyülök rá – Fülbemászó refrén péntekenként a PFZ-vel

A dalokból, versekből ismerős fogalmat a zenének kölcsönözve, Refrén címmel hirdette meg a következő évadát a Pannon Filharmonikusok (PFZ) a Müpában.

Az öt koncertből álló sorozat a hét legkívánatosabb estéjén, péntekenként várja a közönségét. A Bogányi Tibor vezető karmesterrel évtizede komoly szakmai munkát végző együttes hittel vallja: ha valamikor, most biztosan szükségünk van arra, hogy a minőségi zene ismerős és várva várt refrénként térjen vissza az életünkbe. A Pannon Filharmonikusok a 2022/23-as évadban lassan húszéves sorozatát hirdeti meg a Müpában.

A Refrén címmel azt is üzenik, ne legyen véletlen az esti koncert az életünkben.

Az ajánló így szól: „A magas színvonaláról ismert zenekar bérletének felépítése költészet: íve, mondanivalója van. Sorozatában az emberi létezés szépségei iránt érzett rajongás, az emberi kitartás, az élet tisztelete visszhangzik. A pécsi együttes fővárosi koncertjeivel időről időre kapaszkodót, határozott kézfogást nyújt azoknak, akik többre vágynak a közvetlen zenei élménynél.”

„A sorozat koncertjeinek címe jól tükrözi a szándékot, mellyel a közönségünket a művészet erejével szolgálni kívánjuk: felmutatjuk a tiszta forrás, a megújulásba vetett hit, a humánum fontossága és az élet diadala felett érzett örömöt. Lélekemelő estekkel készülünk” – emelte ki Horváth Zsolt, a zenekar igazgatója.

Az újdonságok és az állandóság egymást kiegészítve teszik teljessé a 2022/23-as évadot.

A ritkán vagy eddig még nem hallott zeneműveket is felvonultató hangversenyek és a zenekarral most először színpadra lépő, kiváló nemzetközi szólisták – a hegedűművész Alissa Margulis, a csellista Sung-Won Yang, a brácsaművész Antoine Tamestit, valamint a szoprán Lena Belkina és a karmester Andrej Jurkevics – nyújtotta új élmények mellett biztos pontként számíthatunk a Pannon Filharmonikusok kifinomult és a legmagasabb művészi színvonalat képviselő játékára ugyanúgy, mint az együttes vezető karmestere, Bogányi Tibor és visszatérő dirigensei, Eötvös Péter és Varga Gilbert minőségben kompromisszumot nem ismerő zenei irányítására.

Enchanté címmel köszönt az évad, a bérletnyitó hangversenyt Liszt Ferenc Prometheus című szimfonikus költeménye nyitja, ezt követi Prokofjev hegedűversenye, majd a tragikusan fiatalon elhunyt francia romantikus, Ernest Chausson tollából hangzik el két nagyszerű versenymű. Az est kivételes szólistája a nagy kifejezőerővel és mély érzelmekkel játszó hegedűművésznő, Alissa Margulis, vezényel Bogányi Tibor vezető karmester.

Tiszta forrásból az újabb koncert címe, Bartók- és Eötvös-művek szólalnak meg, az est karmestere Eötvös Péter, a világ egyik legelismertebb kortárs zeneszerzője, koncertek, zenekari művek, operák megalkotója, akit a zenei élet egyik legjelentősebb és legbefolyásosabb személyiségének tekinthetünk. Sung-Won Yang gordonkaművész Eötvös Cello Concerto Grosso című darabját játssza, a művész szólistaként és kamarazenészként az egész világot bejárta, a legnevesebb hangversenytermekben játszott már.

Lelkében virágzó – üzen a zenekar a következő est címével is, hiszen ezen az estén két sötét tónusú, mégis fényre törekvő zenét hallhat majd a közönség. Bogányi Tibor vezető karmester vezényel, és Olli Mustonen személyében olyan zongoraművész lép színpadra, aki igazán különleges helyet foglal el napjaink zenei univerzumában, szólókarrierje mellett a Turkui Filharmonikus Zenekar művészeti vezetője és vezető karmestere.

Tavaszszentelő című koncertjük három zenei utat tár fel arra, hogyan jelenhet meg a tavasz a muzsikában.

Haydn ifjúkori D-dúr szimfóniájának könnyed frissessége, Bartók különleges, befejezetlen Brácsaversenye Bartók Péter verziójában, amely az elvetett mag újjászületésének példája, hiszen azóta is újra és újra szárba szökken, különböző alkotók rekonstrukciójában. Végül pedig a tavasz ősi, szakrális volta tárul elénk Sztravinszkij Tavaszi áldozatában. Varga Gilbert vezényel az esten, közreműködik Antoine Tamestit brácsaművész, akit nemzetközi elismerés övez zenekari szólistaként, önálló előadóként, illetve kamarazenészként is. Egyedülálló technikája mellett jellemző rá a mély zenei átélés, a gazdag, érzelmes és patinás hangzásvilág. 

Az élet diadala a zárókoncert címe.

Mi koronázhatna meg jobban egy tavaszi estét, mint az élet és az öröklét győzelmének személyes zenei élménye?! Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij és Gustav Mahler zenei vallomását, vízióját tolmácsolja a hangversenyen a Pannon Filharmonikusok Andrij Jurkevics vezényletével és Lena Belkina mezzoszoprán közreműködésével.

„Ukrán karmester vezényli egy orosz szerző művét. Ez a zenekar 210 éves. Hittel vallom, hogy a zene felette áll a politikának, vírusnak, háborúnak. Hagyni kell, hadd dolgozzon a maga eszközeivel. Muszorgszkij A halál dalai és táncai című műve épp a halál felett szerzett diadal éneke. Énekeljük együtt ezeket a dalokat épp azért, hogy legyen esélyünk megtalálni a közös hangot a széthúzás helyett. A Pannon Filharmonikusoknak a zene a missziója” – vallja a zenekar igazgatója.

További részletek a www.pfz.hu oldalon találhatók.

Nyitókép forrása: a zenekar Facebook-oldala

A rovat további cikkei