Gaál Kata: Kibillent harmónia

Gaál Kata (Budapest, 1984) 2017-ben végzett a Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán. Kísérletező, autonóm szemléletmódú alkotó, aki jellegzetes képi világot alakított ki. Sajátos kollázs- és montázstechnikájával a legkülönbözőbb anyagokat építi be aprólékosan kidolgozott alkotásaiba, részletgazdag, reliefszerű felületeket hozva létre. Gaál Kata az anyagba írja történeteit. A kompozíciók alapját képező elhasznált fatáblák már önmagukban történetek hordozói, ahogyan a rájuk kerülő anyagok is – fényes csokipapír, műanyag, csipke –, melyek a jeleneteken új minőséget, szerepet kapnak.

Gaál munkáit legtöbbször személyes tapasztalatai ihletik, így aktuális, mindenkit érintő kérdésekkel foglalkozik. Már Instabil című monumentális diplomamunkáján, melyet most újra kiállítanak, markáns társadalomkritikai hang jelent meg. Ott kifejezetten a férfi és a női sztereotípiákat, szerepeket járta körbe, majd később az anyák és a gyermekek kerültek előtérbe. A valóság, a mesevilág és a virtuális tér csap össze legújabb művein. Kibillent helyzeteket és visszás emberi kapcsolatokat tár elénk. Kata védjegyei, a gombostűk továbbra is behálózzák a képeket. Anyagot rögzítő szerepükön túl ezzel erősíti fel az üzenetet, miszerint a ruhák meghatározzák viselőiket. Ruháink hordozzák tulajdonságainkat, azt, hogy honnan jövünk, hogyan éljük a mindennapjainkat, megpecsételnek bennünket.

Orr Máté: Schrödinger jaguárja

Orr Máté (Veszprém, 1985) a Képzőművészeti Egyetem festő szakának elvégzése után 2011-től számos egyéni és csoportos kiállításon mutatkozott be Magyarországon. Képei több külföldi kiállításon és művészeti vásáron szerepeltek, köztük Monacóban, Dél-Koreában, Kínában, Németországban, Szlovákiában és az Egyesült Királyságban is.

Orr Máté alkotása

A groteszk és a harmonikus, a valódi és a szimbolikus, valamint a naturalisztikusan megfestett és a sematikus formák kontrasztja jellemzi alkotásait. Orr Máté művei konkrét festészeti hagyományokra emlékeztetnek, de mégsem ezek egyszerű felidézései. A sötét, homogén háttérben megfestett jelenetek egyaránt idézik a holland festészet aranykorát, Hieronymus Bosch hibrid alakjait és a 20. századi francia szürrealizmust.

Legújabb alkotásainak főszereplői mindenki által ismert lények, de a jelenetek összeütköznek a természetről alkotott elvárásainkkal. Utalnak ugyan a 19. századi állatfestők képeire, csendéleteire, ahol a készítők a természet rendjét akarták szépségében vagy drámaiságában megragadni, azonban Orr Máté művein a motívumok nem úgy szerepelnek egymás mellett, ahogyan egy természetfilmben láthatók, erre utal a kiállítás címe is.

Orr Máté a feszültséget keresi, ahol az ábrázolás még hihető, de a téma már egyértelműen kívül esik a természet rendjén. A részletek gazdagsága a kép nézésének ritmusát hivatott lelassítani, hasonlóan egy regényben olvasható részletes leíráshoz. Mert ha szokatlant tapasztalunk, fontos, hogy időt töltsünk a megfigyelésével, mielőtt ítéletet mondanánk róla.

A kiállítások szeptember 17. és november 6. között látogathatók.

A nyitóképen Gaál Kata munkájának részlete szerepel. Képek forrása: Várfok Galéria