Sebesség határok nélkül
Frankfurttól mindössze egy órányira található Európa legnagyobb technológiai magánmúzeuma, a Technik Museum. Nem is egy, hanem rögtön két helyszínen merülhetünk el a közlekedés történelmében. Sinsheimben az old timerek – köztük a legendás Maybach és Mercedes-Benz márkák – mellett sportautó, Forma 1-es, veterán versenyautó kollekciók mesélnek a földi száguldás történetéről. De láthatóak itt őskövületnek tűnő traktorok, nosztalgikus bringák és motorbiciklik és még egy Rolls-Royce-ból kialakított kisteherautó is. A múzeum egyik legnagyobb szenzációja a sebességrekordot megdöntő Blue Flame, azaz Kék Láng, amely minden idők leggyorsabb rakétahajtású felszíni járműve. 1970. október 23-án az amerikai Gary Gabelich fantasztikus új világrekordot állított fel ezzel az autó és rakéta hibriddel, amikor 1.014 km/h átlagsebességet ért el a Bonneville-i sósíkságon. Az időszaki kiállítás is a száguldás megszállottjainak szól: az idén 100 éves Le Mans-i autóversenynek állít emléket.
De nemcsak az autógyűjtemény miatt érdemes ide ellátogatni, hasonlóan lenyűgöző a repüléssel kapcsolatos kollekció is, amelynek legnagyobb attrakciója a tetőn található, eredeti Concorde és egykori orosz versenytársa, egy Tupolev TU-144-as gép, amelyekbe be is lehet ülni.
Szintén legalább egy napos túrát érdemes tervezni az alig negyven kilométerre fekvő, Speyer-i társmúzeumba. Európa legnagyobb űrhajózási és haditengerészeti kiállítása mellett számos repülőgépet – köztük egy Boeing 747-et –, veterán autókat, verseny- és klasszikus motorkerékpárokat, történelmi tűzoltóautókat, hatalmas gőzmozdonyokat és különleges hangszereket, orgonákat is bemutatnak itt. Az időszaki kiállítás a francia közlekedéstörténetre koncentrál.
Völgyből az űrbe
Svájc legnépszerűbb múzeuma, a Verkehrshaus mi másról is szólhatna, mint a vonatokról – és a csokoládéról? A közlekedési múzeumba ugyanis bőven befér egy csokoládéról szóló édes kalandtúra is a vasúti, közúti, vízi, légi és űrközlekedés fejlődésének bemutatása mellé. Lóvontatású járművek, kerékpárok, veterán motorkerékpárok és autók, százévesnél is régebbi repülők, gőzmozdonyok, vonatszimulátor, autószínház, Holdról származó szikla és Rigi, a világ legrégebbi, oldalkerekes gőzhajója között lehet bóklászni itt akár egy napon keresztül.
Egészen különleges a kötélpálya-kiállítás, amely Svájc úttörő szerepét mutatja be a felvonók történetében: a kézi működtetésű szállítószerkezetek mellett a legmodernebb kabinok is helyet kaptak a tárlaton. De ha valaki még a svájci hegyeknél is magasabbra törne, akár az űrbe is „eljuthat”. A Space Transformer lassú sebességgel mozgó kockájában vagy a többdimenziós mozgásra képes űrkapszula szimulátorban könnyen elveszthetők a lent és fent dimenziói.
A pazar helyszínen, a Luzern-tó partján található hatalmas és látványos épületegyüttesben – a közúti közlekedést bemutató csarnokot például svájci közlekedési táblákkal burkolták be – a közlekedéstörténeti relikviák mellett legalább akkora hangsúlyt fektetnek a jövő irányzataira is, így az információs technológiák, AR és VR újdonságok is kipróbálhatóak, de külön szekciót szenteltek az energia és klímavédelem témáinak is.
Vitorlástól az emeletes villamosig
A Riverside Museum Glasgow díjnyertes közlekedési múzeuma, amelyet a világhíres építész, Zaha Hadid tervezett. A Clyde folyó partján található épületet a város ipari öröksége ihlette, hullámos teteje és üvegfalai a folyó mozgására reflektálnak. Gördeszkáktól a gőzmozdonyokon át a vitorláshajókig, a babakocsiktól a veterán autókon át a klasszikus repülőgépekig több mint 3000 kiállított tárgy mesél a közlekedés fejlődéséről, amely jelentősen befolyásolta Glasgow kultúráját és gazdaságát.
A múzeum egyik legkiemelkedőbb darabja a Glenlee, egy restaurált háromárbocos skót hajó, melynek fedélzetén sétálva a látogatók betekintést nyerhetnek a 19. századi hajózás világába, de az autók fala is kuriózumszámba menő bepillantást nyújt a négykerekűek evolúciójába. A legöregebb kiállított autó 1897-ből származik.
A Riverside nemcsak a múltba, hanem a mai életbe is bepillantást enged. Az interaktív kiállítások – több mint kilencven érintőpanel szolgálja az információátadást – lehetőséget kínálnak arra, hogy a látogatók régi villamost vagy tűzoltóautót irányítsanak, de akár sétálgathatnak is a száz évvel ezelőtti Glasgow utcáján. Mindezt ráadásul ingyen.
Nyitókép: a Technik Museum Sinsheim-ban. Fotó: Technik Museum / Sebastian Schnepper