D_PRG20250213023.jpg

Gyakran Ismételt Kérdések a Ludwig Múzeumban

A múzeumpedagógia a vizuális és tárgyi kultúrát viszi közelebb az emberhez – hangsúlyozta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) közgyűjteményekért és kulturális fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára a Ludwig Múzeum Gyakran Ismételt Kérdések – GYIK című módszertani kiállításának csütörtöki megnyitóján.

A Ludwig Múzeum új kiállítása a látogatói kérdéseket állítja a középpontba, és arra biztatja az érdeklődőket, hogy a műtárgyakkal kapcsolatban szabadon tegyenek fel kérdéseket – hangsúlyozta Vincze Máté, hozzátéve: mindegyik mű egy-egy érdekes történetet mesél el, és közben megmutatja az alkotó belső vívódásait is.

A kiállításban nemcsak a műtárgy érdekes, hanem annak a megszületése és a mögötte lévő tartalom is. Vincze Máté szerint a kortárs művészet folyamatosan kérdésekre sarkall, a kortárs művész akkor érzi sikeresnek a munkáit, ha provokál és rávilágít olyan dolgokra, amelyeket nem veszünk észre.

A KIM helyettes államtitkára rámutatott, a Ludwig Múzeum látogató-központú kiállításokat szervez, a modern kortárs művészetet demokratizálja és igyekszik azt eljuttatni a látogatókhoz. Az intézmény a látogató-központú megközelítést úgy alkalmazza, hogy közben a szakmaiság és a múzeumi alapfeladata, a tárgyak őrzése és gyűjtése nem sérül, hanem még inkább kiteljesedik – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.

Az új kiállítás a modern muzeológia legaktuálisabb és legfiatalabb, de gyorsan fejlődő tudománya, a múzeumpedagógia bemutatója – mondta Fabényi Julia, a múzeum igazgatója, aki szerint közel harminc éven belül a tudásátadás alapfeladata lett a múzeumok tevékenységéhez tartozó múzeumpedagógiának.

Számos módszertant, közvetítési technikákat és gyakorlatokat fejlesztettek ki a szakemberek ahhoz, hogy eredményesen tudják közvetíteni az intézmények gyűjteményeit. A múzeumok élményjuttatása a múzeumpedagógia feladata lett, és a nevelés ma első helyen áll a múzeumi feladatkörben – tette hozzá.

Az új kiállításban a látogató szabadon döntheti el, hogy mire kíváncsi és mit szeretne átvenni a saját gondolkodásába. „Kérdezni szabad, sőt kötelező! Mert csak az tanul, aki kérdez” – hangoztatta Fabényi Julia.

Révész Emese művészettörténész szerint a múzeumpedagógus napjainkban olyan szerepet játszik, mint a fordítók az irodalomban: közvetít és képes arra, hogy „emberi nyelvre” fordítsa le az összetett üzeneteket, amelyeket sok esetben a műtárgyak hordoznak.

Varga Krisztina művésztanár elmondta, a kiállítás nemcsak alkotásokat mutat be, hanem gondolkodási folyamatot is, amelyben a pedagógusok, a tanulók és a művészet együtt alkotnak új értelmet.

A Gyakran Ismételt Kérdések – GYIK című módszertani kiállítás június 29-ig látogatható.

Ez is érdekelheti

Vibráló színekkel űzzük el a téli szürkeséget

13+1 olyan kiállítást ajánlunk, amelyek élénk színeikkel, mély gondolataikkal és változatos stílusukkal különösen üdítőek lehetnek a borús, hideg napokon.

Magyar sikerek a Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálén

Látogatói rekorddal zárult vasárnap a 19. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé: a több mint hat hónapig tartó, 66 ország részvételével lezajlott kiállítást mintegy 300 ezer látogató kereste fel – közölte a Magyar Pavilon kiállítását szervező Ludwig Múzeum.

Félmilliót ért a képfaragás az ARTransferen

Idén hetedik alkalommal írta ki a Ludwig Múzeum az ARTtransfer díjpályázatot olyan múzeumpedagógusok, pedagógusok, művészek, művészettörténészek, kurátorok számára, akik az elmúlt időszakban sokat tettek a kortárs képzőművészet közvetítéséért és népszerűsítéséért.

Ismét meghirdeti az ARTtransfer-díj pályázatot a Ludwig Múzeum

Idén immár hetedik alkalommal hirdeti meg a Ludwig Múzeum az ARTtransfer-díj pályázatot, amellyel olyan múzeumpedagógusok, pedagógusok, művészek, művészettörténészek és kurátorok tevékenységét ismeri el, akik a saját területükön az elmúlt időszakban sokat tettek a kortárs képzőművészet közvetítéséért és népszerűsítéséért.