A szöveges értékelés már nem olyan új dolog a hazai oktatási rendszerben. Egyes, ún. kísérleti iskolákban, már évek óta, sőt évtizedek óta alkalmazzák ezt a módszert. Sikerrel. Tehát nem lehet annyira rossz, ahogy az elején sokan megijedtek tőle. Persze idáig egyszerűbb volt, kategóriákba osztani a tudást, egyfajta beskatulyázó módszert folytatni, de ezt semmiképpen nem nevezhetnénk humánus megoldásnak. Az érdemjeggyel való értékelés nem fejezi ki a gyerek valós tudását. Ezzel szemben a szöveges értékelésnek erre több lehetősége van. Egy ilyen értékelésnél fontos a gyerek személyisége, a teljesítménye. Míg az osztályozásban a tanuló a képességének és a tudásának egy nagyon leegyszerűsített értékelését kapta kézbe, addig a szöveges értékelés rengeteg információt tartalmaz. Irányt mutat, elemzésre ad lehetőséget, motivál.
A szöveges értékelés nemcsak a gyerekeknek lesz új, hanem a pedagógusoknak is. Hogyan építik ki a pedagógusok az új rendszert? ? ezt kérdeztük meg Ködmön Ritától a budaörsi Hermann Ottó Általános Iskola igazgatóhelyettesétől.
?Eleinte nagy izgalom, riadalom fogadta az új rendszert. Teli voltunk kérdésekkel, kételyekkel. Hogyan fogunk így dolgozni? Szerencsére kaptunk szakmai támogatásokat, mind a minisztériumtól, mind más pedagógia szervezetektől. A szöveges értékelést nekünk is meg kell tanulni, ki kell dolgoznunk egy új rendszert. Ennek a rendszernek érthetőnek kell lennie a szülő, a diák és kollégáink felé is. Így felépítettünk egy új rendszert, tantárgyra felosztva, amelyben az értékelés nagy skáláját dolgoztuk ki. Osztályzatok helyett minősítéséket használunk, új egyezményes jeleket.
Úgy gondolom, hogy ennek a módszernek csak előnyei lehetnek. A gyerekeket nem fogja frusztrálni az érdemjegy, nem a jegyekért fognak tanulni. A másik fontos, és jó, hogy a tanár ? diák kapcsolata is elmélyültebb lesz. A tanárnak jobban oda kell figyelnie a gyerekekre, a személyiségükre. Ezeket nézve, szerintem csak pozitív lesz ez a változás."
A szöveges értékelés bevezetése mellett az általános iskolák alsó tagozatában még egy nagyon fontos változás történt: eltörölték a buktatást. Csak a negyedik osztály végén lehet, kizárólag szülői hozzájárulással évet ismételtetni.
Iskolakezdésnél fontos megemlíteni a ?piszkos? anyagiakat is. Idén a júliusi családi pótlék kétszeresét kaphatták meg a családok, segítve a beiskolázást. A tankönyv kedvezmények is kibővültek, minden rászoruló család ingyen kapta meg a tankönyvet. Ugyanilyen kedvezmények vannak a gyerekétkeztetésben is.
Új kiadvány a szöveges értékeléshez:
Hunyady Györgyné- M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés?
Dinasztia Tankönyvkiadó