A múzeumok emelkedő látogatószámai azt mutatják, hogy az igényesen megrendezett, kellőképpen figyelemfelhívó kampánnyal beharangozott kiállítások iránt sokan érdeklődnek. Ám ez tény a múzeumi szakmában járatosak véleménye szerint inkább annak tudható be, hogy az elmúlt időszakban nagyon hiányoztak az igazán tartalmas kiállítások, semmint annak, hogy felnövekvőben van egy tudatos múzeumlátogató, a művészetek, a kultúra iránt érdeklődő réteg.
Ezért is nagyon fontos, hogy ezek a közintézmények idejekorán felismerték, hogy a rendszeres múzeumba járás, amellett hogy nagyban függ a gyerek-fiatal-felnőtt érdeklődésétől, egy gyermekkorban megkezdett nevelés eredménye. Ennek jegyében az elmúlt tíz évben egyre-másra kezdtek hozzá a múzeumok - az eddig ad-hoc jellegű foglalkozásszervezés helyett - a programszerű, évadokat átfogó múzeumpedagógiai munkába. A munka célja, hogy a gyerekek, múzeumba szívesen járó és múzeumot kulturát kedvelő, ismerő felnőttekké váljanak.- foglalta össze e tevékenység célját Gulyás Anikó csoportvezető, a Közlekedési Múzeumból.
Európai példák alapján már több éve idehaza is gyakorlat, hogy nemcsak az iskoláskorúaknak, hanem az óvodáskorú gyerekeknek is kitalálnak különböző múzeumpedagógiai foglalkozásokat - meséli Szabó Krisztina a Hopp Ferenc kelet -ázsiai Művészeti Múzeum és az Iparművészeti Múzeum munkatársa. A programok összeállításkor a szakemberek olyan tematikát, feladatokat, foglalkozásokat állítanak össze, amely izgalmasságával, kalandjellegével felkelti a különböző korú gyermekek érdeklődését, és igyekszik elvonatkoztatni a múzeum komor jellegétől.
Valljuk meg, az iskolai tanórákon inkább a frontális, verbális tanári munkával találkozhattak a csemeték, amely így a tantárgytól függően nem volt sem elég kézzelfogható, sem pedig korhű. A kisebb-nagyobb szerencsére múzeumokban már-már polgárjogot nyertek az olyan személyiségközpontú módszerek, mint az interaktivitás, a játék, a kooperatív munka.
A szervezők és gyerekekkel közvetlenül találkozó pedagógusok inkább moderátorként mint tanárként vezetik a foglalkozásokat, a pozitív élményt tartják a legfontosabbnak, és nem az információk mennyiségét. A gyerekek játék közben tanulnak a legtöbbet, és az egyre színesebb, változatosabb foglalkozások segítségével már egész kicsi korban magukénak érzik, és megszeretik a múzeumok varázslatos világát.
Az intézmények többsége idén nyáron is sok új, érdekes programot kínál kisebbeknek és nagyobbaknak. Ízelítőül néhány múzeum kínálatából szemezgetünk most:
Az Iparművészeti Múzeumban Tiffany és Gallé - A szecesszió üvegművészete cimű kiállításhoz kapcsolódóan állandó játéksarokkal várják a 8-14 éves gyermekeket, és minden hónap második szombatján különleges foglalkozásokat is szerveznek nekik.
A szecesszióra nagy hatással volt a japán művészet. Ezért indítottak a múzeum munkatársai " Japán kapcsolat - Lakkozd be a skatulyád!" címmel egy júliusi gyerekfoglalkozás sorozatot, ahol lakkal, arannyal, ezüsttel és bronzporral dolgoznak majd az odalátogatók, és ezekkel a különleges eszközökkel készített tárgyak garantáltan egyedi alkotások lesznek majd.
Az augusztus 11-i 10-13 óráig tartó foglalkozás cime: "Mik azok a mozaikképek?" Szintén a szecesszióhoz kapcsolódó téma ez, hiszen Tiffany neve a lámpákon, ablaküvegeken kívül összekapcsolódott ezzel a tárgyalkotó technikával is. Az augusztusi gyerekfoglalkozáson pár centiméternyi színből varázslatos módon egy alkotást raknak majd össze a gyerekek. A múzeum "Habán mítosz 1593-1734" című kiállításához, amely magyar magángyűjtemények kincseit mutatja be a szervezők megjelentettek egy új, gyerekeknek szóló kiadványt, amely játékos feladatokkal vezeti végig a kiállításon a múzeumok világával még csak ismerkedő csemetéket. A kiállításhoz kapcsolódó következő foglalkozás augusztus 4-én lesz. Témája: "Mesterségem címere: pékek, szabólegények, fazekasok, tetőfedők..."
http://www.iparmuveszetimuzeum.hu
Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum Gyere(k)kelet cimmel Keleti kézműves- és játszótábort rendez július 9-13- ig. naponta 9-17 óráig 8-14 éves gyermekeknek. A tábor célja, - mint azt Szabó Krisztina múzeumpedagógustól megtudtuk, hogy a gyermekek számára is elérhetővé, megismerhetővé váljon a keleti kultúrák különleges világa. A programok között lesznek kézműves foglalkozások (kalligráfia, kínai papírsárkány készítés), keleti játékok (indiai caramboard, mongol bokacsont játékok, japán számháború). (http://www.hoppmuzeum.hu)
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum egy igazi nyári csemegével kápráztatja el augusztustól az odalátogató gyerekeket. A"Hideg nyalat és spanyol tekercs" című garantáltan érdekfeszítő "tárlat" a fagylalt, a jégkrém és a parfé történetébe avatja be az édesszájú érdeklődőket.A kiállítás augusztus 2-tól szeptember 30-ig tekinthető majd meg. A kiállítás visszavisz a kezdetekhez, amikor még nem volt hűtőszekrény, nem volt olyan egyszerű a hűtött édességek elkészítése. A "Fagylaltkészítés fortélyai" című foglalkozás során a gyerekek megismerkedhetnek a fagylalt, a jégkrém és a parfé történetével, megtudhatják, miben különbözik a fagyi a parfétól, mikortól esznek mai értelemben vett fagylaltot, mi volt a kedvence Sissi császárnénak. Tekerhetnek a múlt század fordulójából származó fagyigépet és próbára tehetik szaglásunkat is, hogy vajon felismerik-e a fagylalt ízesítőit. A kalandos időutazás legvégén, az újdonsült "cukrászok" kipróbálhatják a fagylaltkészítés mesterségét. A hűs édesség megismerése után színes papír-fagylaltdíszeket készíthetnek különböző kézműves technikával a "Fagylaltdíszek készítése" című egy órás programon.
Úttörők és modernek
Ebben a munkában úttörő szerepet játszanak a nagy múzeumok. Mindenképp kiemelésre méltó a Nemzeti Múzeum hosszú évekre visszanyúló kezdeményezése, a tematikus történeti tábor, illetve mostani programjuk, amelyben a Dzsingisz Kán kiállításhoz rendezett magyar tatárdúlás történetét felidéző kiállításhoz készítettek elkötelezett alkotók egy munkáltató füzetet, mintegy sorvezetőként a bemutatott anyaghoz.
A Műcsarnokban jelenleg is folyik iparművészek vezetésével egy képzőművészeti "tábor" alsósoknak. Több évtizedes program a Nemzeti Galériában működő GyIK(Gyermek és Ifjúsági Képzőművész) Műhely, amely teljesen kilépve a konkrét kiállításból egyhetes programokban, szervez kis létszámú művészeti alkotótábort többféle korosztálynak.