A Gyerekmédia Egyesület képviseli a gyermekkultúrát az ORTT-ben

Egyéb

Fiókban maradt tervek, elvetélt produkciók, a gyerekrajzfilmhez kedvet érző, ám a reklámfilmszakmába elvándorló animációs szakemberek és pénzszűke - így foglalható össze az a nemrég lezajlott, a (gyerek)rajzfilmek körüli helyzettel foglalkozó beszélgetés, amelyen számos neves szakember, köztük Majtényi László, Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) elnöke is kifejtette álláspontját.
 
Az ORTT kampányol a gyerekkultúráért - szögezte le Majtényi László elnök a Gyermekmédia Egyesület (GYE) tanácskozásán -, hiszen a Magyar Köztársaság életében először reklámspotban hívja fel a figyelmet arra: "Ne a televízió nevelje a gyereket!".  Emellett fő feladatként nagyon erősen fokuszál az erőszakos tartalmak megjelenítésére és azok szankcionálására. Sajnos kevés pályázati pénz fölött rendelkezik, ám az elnök, hogy elkötelezettségét egy gesztussal is bizonyítsa, a tanácskozáson egy lehetőséget is adott az egyesület számára: a pályázatokról döntő testületben minden ORTT tag maga mellé egy civil delegáltat választhat. Majtényi László elnök hivatalosan a GYE képviselőjét kérte fel a pályázati bizottság civil tagságára, amit a jelenlevők tapssal honoráltak.
 
Drága műfaj
 
Az MTV ifjúsági osztályának vezetője, Stodulka Gábor arra panaszkodott, hogy míg az 20 milliárd forintos éves költségvetésű köztévé legkisebb osztálya egy évben egy saját gyártású műsorral állhat ki, addig a cseh közszolgálati csatorna 61 milliárd forintjából nagyobb produkciókra is telik.
 
Ternovszky Béla rajzfilmrendező szerint a Magyar Mozgókép Közalapítvány nagy produkciókban gondolkodik, pedig az alkotók szívesen kezdenének kis költségvetéssel is, csak meg kellene finanszírozni. Bár - tette hozzá - ez egy drága műfaj. De ez egy befektetés is, hiszen az értékes kultúra mellé elhelyezett termékpromóció bőven fedezné a gyártás költségeit. Számtalan kimutatás készült arról. hogy a vásárlások egyötödét a gyerekek igényei szerint határozzák meg szüleik - tette hozzá a rendező.
 
Gyorskultúrát fogyaszt a gyerek
 

"Kilép-korosztály" - így határozta meg a mese.tv felelős szerkesztője, Szarvas Zsolt, a jelenlegi gyermekkorban levők konfliktuskezelési mechanizmusát. Ez egy nagy kihívás, mert a gyerekek zöme fokozott a élettempó miatt a gyorskultúrát szeretné fogyasztani. Félő, hogy felnőve ez korosztály nem  lesz empatikus az öregebbekkel. Az internetes játékok is nagy kihívói az értékes gyermekkultúrának, mi több, a játékfogyasztás egyes korcsoportokban erős függést generál. Véleménye szerint a fiatal, egyetemen tanuló tehetséges videósok, animációs szakemberek felkarolása, munkával, megmutatkozási lehetőséggel való ellátása, a tehetséggondozás lehet az egyik járható útja az értékes rajzfilmes kultúra újrateremtésének.

 
A hallgatóság soraiból több kis produceri iroda képviselője is hiányolta a felelős állami szervektől a tehetségkutató- és alkotó pályázatok kiírását, valamint az alacsony költségvetésű filmek támogatási mechanizmusának kialakítását.