Polar expressz

Egyéb

Történetünk ifjú hőse tehát felszáll a vonatra, és ez azt jelzi, hogy az ő szíve és elméje még nyitva áll. Ahogyan a kalauz bölcsen megjegyzi: ?Nem az a kérdés, hogy a vonat hová megy, hanem az, hogy felszállunk-e rá." S bár nyilván azok a realisták, akik a Balatonra indulnak, és mégis Balmazújváros felé csekkoltak be, ezen bölcselkedő lyukasztó embert arcberendezésileg átalakítanák, de tekintsünk el a szomorú valóságtól, és el a mesék földjére.

A lényeg ugyanis a látványban van. Az alkotók úgy döntöttek, követni fogják a könyv illusztrációinak világát, és mozgó olajfestménnyé alakították a Polar Expresszt kívül-belül.

A látvány felelősei azt az újgenerációs motion capture-technikát (emberi mozgások lekövetése, képi rögzítése a komputeranimált figura létrehozásához, mozgatásához) alkalmazták a filmben, amelyet nemrégiben fejlesztettek ki, és amely jóval kifinomultabb ábrázolást tesz lehetővé, mint bármelyik eddig ismert program. Más, forgalomban lévő, meghatározott mozgásterű mo cap-rendszerekhez képest ez az új, egyszerre több színész arc- és testmozgásairól képes háromdimenziós, nagyfelbontású felvételeket rögzíteni egy teljes, 360 fokos lefedettséget produkáló digitális kamera-rendszer segítségével.

Az új módszert a Polar stábja és az Imageworks munkatársai Tom Hanks-en tesztelték, és performance capture-nek keresztelték el.

Az eljárás nem csak a digitálisan rögzíthető és alakítható élő felvétel mennyiségét növeli meg, de páratlan rugalmasságot tesz lehetővé a történetmondásban is. Míg a hagyományos vágás a forgatás során felvett jelenetek képkivágásától vagy beállítási szögétől függ, a performance capture technológia nem behatárolt, tulajdonképpen végtelen képterjedelmet nyújt, így Zemeckis szó szoros értelemben mértékre szabott felvételeket alkothatott a vágási folyamat során. Képmélységek, perspektívák széles skálájából választhatott, mozgathatta a szereplőit a számukra kialakított cybertérben, hogy kiemelhesse az arckifejezés árnyalatait vagy más apró részletet; mindezt természetes, hagyományos kameramozgatással.

A Polar expressz az első mozifilm, amelyet teljes egészében a performance capture technológiával készült. A vizuális hatást leginkább csak negatív közelítéssel lehet körülírni: nem hagyományos rajzfilm, nem pusztán számítógépes animáció, és nem is élő felvétel. Annyi bizonyos: a performance capture a művészi kifejezés egyik új formája, amely eddig nem látott képi hatást produkál.

A film egyébként mindenkit megpróbál kiszolgálni. A kisebbeknek mesél, a nagyobbakat elcsalja a legdurvább számítógépes játékok világába. A szülők meg elgondolkodhatnak azon, hány bitektől duzzadó számítógépet kellett rendszerbe kötni a hihetetlen fény-árnyék látvány megalkotásához. Én többször a földről szedtem fel az államat.

Polar Express, Főszereplők: Tom Hanks, Michael Jeter, Peter Scolari, Nona Gaye Írta: Chris Van Allsburg Forgatókönyv: Robert Zemeckis, William Broyles Jr. Rendezte: Robert Zemeckis