- Különös munkába kezdtél, olvasókönyvet írsz. De azért mesekönyv és olvasókönyv között rengeteg különbség van. Hogyan fogtál hozzá a munkához?
- Egész eddigi életem - a tanári diplomám, a színházi darabjaim, a tizenhat éves rádiós munkám, a Dörmögő Dömötör szerkesztése, a másfél évtizednyi televíziós tevékenységem, a szülők és pedagógusok körében eltöltött sokéves szakmai továbbfejlesztő tevékenységem - mind-mind előkészület volt az ábécés könyv megírásához. Elsősorban ennek a sokéves tapasztalatnak köszönhetem, hogy ismerem a gyerekek és a kisgyerekes családok mindennapjait. Innen tudom azt is, hogy a mai hat-hétéveseknek szinte a fele úgy kerül iskolába, hogy a saját anyanyelvén nem képes mondatokban beszélni. Ahhoz, hogy a gyerekek kerek mondatokban gondolkodjanak és beszéljenek, hogy ne csak olvassanak, de értsék is, amit olvasnak, nekem egy mesés, játékos, kommunikatív könyvet kellett írnom, amely a szövegértést segíti.
- Volt olyan olvasókönyv, amely segített, amely hasonló módszert alkalmaz, mint amilyet te elképzeltél?
- Mindig is azt tartottam, hogy a jó módszereket nemcsak szabad, de kötelező átvennünk egymástól, tehát a háború óta alkalmazott minden módszerből átvettük azt, ami szerintünk is jó, ezt ötvöztük a saját módszerünkkel. A jelenleg használatos olvasókönyvek közül legjobbnak egyébként egy kisegítő iskolásoknak készült könyvet tartok, mert türelmes és gyerekközpontú.
- Mégis, egy írónak teljesen új terep a tankönyvírás. Ki segítette a munkádat?
- Elsősorban a gyerekek körében szerzett tapasztalat és tudás. Kiváló alkotótársam Ligeti Zsuzsa tanítónő, a módszer szakmai szülőanyja. A Rab András vezette Pro Novo Kiadó a megrendelő. Az én feladatom az volt, hogy az iskolaév minden hetére egy-egy olyan mesét írjak, amelyhez játékok, versek, dalok, mondókák, drámajátékok, újabb mesék kapcsolhatók. Igyekeztem olyan meséket írni, amelyekben a gyerekek magukra ismerhetnek, hogy otthonosan mozoghassanak ebben a mesevilágban.
- Ez egy tankönyv lesz, vagy több könyvből fog összeállni?
- Hasonlóan a már forgalomban lévőkhöz, a mienk is egy könyvcsomag lesz, amely 5 könyvből áll. Első a képes ábécés könyv. Ügyeltünk, hogy ne legyen súlyos. Második egy kapcsos könyv, ebben gyűjtik a gyerekek a feladatlapokat. A harmadik könyv a tanítóé, ez egy testes kapcsos könyv, benne a mesékkel, s az egész évre szóló tanítói segédanyagokkal. A negyedik egy sok-sok rajzot, ábrát tartalmazó, írást-olvasást tanító feladatos könyv. Az ötödik könyvecske a szülőké.
- Milyen feladatokat kapnak a szülők?
- Mondjunk inkább segítséget. Segíteni igyekszünk, hogy részt tudjanak venni elsős kisgyerekeik napi iskolai feladataiban. Segítünk abban is, hogy fejlődjön a mindennapi otthoni kommunikáció. A szülők segítséget kapnak, hogyan tudnak naponta legalább fél órát beszélgetni a gyermekükkel. Segítünk abban is, hogy mit és hogyan meséljenek esténként.
- Az ábécés könyved meséi tematikában csatlakoznak a tananyaghoz?
- Meséim az éjjeli manók világában játszódnak. Tudni való, hogy az éjjeli manó gyerekek éjszaka járnak iskolába. Méghozzá ugyanabba az iskolába, ahová az embergyerekek! Ugyanabban a padban ülnek, s őket is egy tanító néni tanítja. Egy éjjeli manó tanító néni. Az ő gyöngéd szeretettel teli, hagyománytisztelő, családközpontú életükről szólnak a történetek, amelyek rendre egy etikai kérdéssel végződnek. Erre az embergyerekeknek kell megadni a választ.
A mesék hétről-hétre követik a naptári ünnepeket és hétköznapokat. Keretmesékbe foglalva megjelennek a magyar klasszikusok is, mint: Arany János, Móra Ferenc, Gárdonyi Géza, Zelk Zoltán, Kányádi Sándor.
- Mikor lesz kész a könyv, s praktikusan mikor fogják először élesben is kipróbálni?
- Jelenleg a grafikusok dolgoznak az anyagon. Reményeink szerint szeptemberben egy-egy alternatív iskolában kipróbálhatjuk. Az előkészítő munkálatok fontos részét képezi az a pedagógusképzés, amely már megkezdődött. Hiszünk a felelősségteljes szeretettől áthatott, türelmes, gyerekre figyelő módszer mindenkit megnyugtató sikerében.