Világháló a gyerekszobában

Egyéb

 
 

Ami tény, hogy immár ha akarnánk, se tudnánk meglenni nélküle. Hogy hogyan változott a felnôttek és a gyerekek valamint e médium viszonya az évek során, nos errôl, helyzetrôl próbált pillanatfelvételt készíteni a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) a héten, amikor megrendezte a ?Internet a gyerekszobában? címmel minikonferenciáját.

A meghívott ?szakértôk? - egyébként a médiával szorosabb kapcsolatban levô - gyakorló szülôk, nagyszülôk, valamint akikrôl szó volt: 16 éves diákok.

A meghívottak doyenje, Ranschburg Jenô pszichológus arra hívta fel a figyelmet: nem az a kérdés áldás-e vagy átok az Internet, hanem, hogy annak használata hogyan épül be a gyerek mindennapjaiba és hogy ez mennyire befolyásolja a serdülô kapcsolatát a valóságos világgal.
Gryllus Vilmos zenész ? noha nem vitatta, hogy az információk nagyobb része mostmár a világhálón jön ? mégis egy másik, szerinte jóval fontosabb tényt kell a helyén kezelni: megváltozott az élet tempója, márpedig Gryllus Vilmos amíg lehet, a lassítást választja.

Gáspár Sarolta, a Magyar Rádió Apró-cseprô m?sorának újságíró-szerkesztôje is inkább az aggodalmait osztotta meg a hallgatósággal. Több veszélyt is lát jelen pillanatban abban, ha gyerek nem fokozatosan jut tapasztalatokhoz: ilyen veszély az agresszió, a függôség, az elmagányosodás és egyéb jellemtorzulások. És itt a beszélgetésnek ezen a pontján már szóba került a világhálón található hasznos és káros tartalom és az ezeket gyártó szolgáltatók felelôssége.

Pintér Róbert, az egyszervolt.hu vezetôje szerint ma Magyarországon kevés a hasznos, gyermekeknek szóló weboldal és még kevesebb a kontrollált tartalom.

Ezért kezdeményezte azt közösen MTE, az egyszervolt.hu és a Minimax , hogy legyen egy egységes minôsítô rendszer, amely folyamatosan figyelemmel kíséri a ?gyerekeknek szóló oldalakat? és a fenntartó tartalomszolgáltatókat. A gyerekbarát honlapok jól látható ?megkülönböztetô jelzést? kapnak, ez segíti a szülôket az eligazodásban.

Merthogy Szily Nóra rádiós m?sorvezetô, a vita moderátora és Hajós András is egybehangzóan szögezték le: ez a probléma egy felelôsséggel megoldandó szülôi feladat. És itt a hangsúly a felelôsségen van. A számítógép és az Internet nem villanypásztor, hanem egy eszköz, amely a mai világban nélkülözhetetlen. Ennek használatára, veszélyeire és elônyeire, a felnôtteknek kell megtanítani a gyerekeket.

Hajós azt a véleményét sem rejtette véka alá, hogy a veszélyek ugyanazokat a gyerekeket fenyegetik most is, mint a TV-kor világában: a csonka családban felnôtteket, az elhanyagolt, szeretettelen közegben nevelkedetteket.

Kiderült a beszélgetésbôl: nincs egységesen alkalmazott mérce arra, hogy a gyerek mennyi idôt tölthet a képernyô elôtt, hisz ha a tanuláshoz vagy egyéb más hasznos dologhoz van a webre szüksége, akkor erre rá kell szánni az idôt.

A számitástechnikai tanárok egyesületének elnöke, Szalay István is arra helyezte a hangsúlyt: a jövô munkaeszköze a számítógép, az internet, ám ez nem helyettesíti az olvasást, a mozgást, és hiába ismerik a gyerekek magas szinten ezt az új médiát, az infósztrádán érkezô ismeretek feldolgozását, a folyamatok megismerését, megtanulását nem lehet megspórolni.

Hogy nincs olyan nagy vész, arra ezt követôen kellett a hallgatóságnak rádöbbenie.

Szily Nóra újabb beszélgetôpartnerei olyan 16 éves gimnazisták voltak, akik napjában egy óránál kevesebbet nem töltenek gép elôtt, ám mindenki láthatta, semmiféle jellemtorzulás nem volt tetten érhetô a diákok körében. A moderátor meglehetôsen direkt kérdéseire, - miszerint mire használják a diákok az internetet, tapasztalták-e a függôség jeleit, avagy a társas kapcsolataikat kiváltja-e az e-levél, vagy skype ? karakán és egyértelm? válaszok sorjáztak.

Kiderült, hogy kamaszok is tisztában vannak azzal, hogy a web eszköz, és jóval többre tartanak egy beszélgetést a barátokkal, vagy egy igazi mozit, - persze ha tehetik és idejük engedi ? mint a ?gépen való lógást?.
Persze ahogy apáik és anyáik annak idején, ôk sem csukják be a szemüket, ha valami huncutságot látnak a neten, de ?nincsenek teljesen rákattanva?.

A kép talán több volt, mint ideális ? lévén egy belvárosi gimnázium jó szülôi háttérrel rendelkezô diákjai vallottak ott színt ? de bizakodásra adhat okot.