Bábelőadás, hangszeres muzsika, drámafoglalkozás és kötelező olvasmányok izgalmas feldolgozása is várja a kicsiket és a nagyobbakat, hogy megkedveltesse velük a színház és a dráma világát.
Babaszínház hív a színpadra
A babaszínházi előadásokkal már a legkisebbeket is becsábíthatjuk az elvarázsolt, képzeletbeli világba. A rövid, színes műsor már az óvodás kor alattiaknak is élményt adhat, és megszerettetheti velük a színházat. Budapesten, a Marczibányi Téri Művelődési Központban várja a vendégeket a Kuckómóka, a kecskeméti Ciróka Bábszínház előadása. Mindenki által ismert mondókákat fűztek csokorba és rejtettek el a szoba mélyén. ?Ott, ahol senki sincs, nem is mozdul a kilincs, pici titkunk zeneszóval nyílik? ? írják a műsorról.
Részletek: http://www.marczi.hu/Content/viewEvents/44
Vidéken is várják a legkisebbeket, a veszprémi Kabóca Bábszínház például Álomszövők című darabjára invitálja egyéves kortól a kicsiket és természetesen szüleiket Veszprémben és Budapesten is. A különleges előadás a szőttes készítésének több évszázados hagyományát idézi meg. A fonalak szépsége, a színek sokasága, a szövés ritmusa és maga a szövő ember kezének mozdulatai ritmizálják a játékot. Konkrét szövegek helyett zenei effektek, dallamok, énekek és a tárgyakkal előhívott ritmusok teremtenek különleges zenei világot a produkciónak. A babaszínházi előadások fontos része a lezáró közös játék, a produkció eszközeit, illetve hasonló tárgyakat próbálhatnak ki a gyerekek, és ezalatt felidézik a darab számukra érdekes játékait.
Részletek: http://www.kabocababszinhaz.hu/hu/Eloadasok/Alomszovok
Csengő-bongó, táncra perdülő Operaház
Már négyéves kortól várja a gyerekeket a Magyar Állami Operaházban a Csengő-bongó délután. A játékos hangszerismertető sorozat óvodások és kisiskolások számára szól, és közvetlen közelségből egy-egy hangszert és azok kisebb és nagyobb testvéreit ismerhetjük meg. Az előadás gyermeki nyelvezettel ugyan, de még a felnőtteknek is sok újdonságot nyújt a hangszerek világáról. A program előadói az Operaház zenekari művészei. Házigazda: Nagy Mária, az Operaház zenekari művésze, aki már 1985 óta a dalszínház ?lakosa?, és szívesen osztja meg mindenkivel az Operaház iránti szeretetét, ismeretét. A Hangszervarázs szintén a 4-10 éves közönséget szólítja meg. ?Közönségünket apró lépésenként tanítjuk meg a színházba járási, illetve a zenehallgatási szokásokra. Interaktív játékok segítségével jutunk közelebb az opera- és a balettelőadások nélkülözhetetlen alapjához: a zenéhez, vagyis az ezt létrehozó zenekari hangszerekhez? ? írják az Operaház oldalán. Tütü ? Színházlátogatás balerinákkal címmel pedig a Magyar Nemzeti Balett színházlátogatói programjára várja az Operaház az óvodás és az általános iskolás osztályok jelentkezését. A színházjáró túrán a gyerekek körbejárják az Operaház épületét, bepillantanak a műhelyek munkájába és megismerkedhetnek a Magyar Nemzeti Balett mindennapjaival. Jelmezpróba és rövid balettbemutató is várja őket. Jelentkezni lehet a balerina@opera.hu címen. Az operák világával pedig a Varázslatos opera program ismertet meg, többek között az opera műfajával és az operaelőadások közreműködőivel. Az interaktív zenés program után a gyerekek megtekinthetik a dalszínházat, miközben izgalmas történeteket hallhatnak az Operaházról ? a művészetek kitárt ajtajú templomáról. Emellett darabok is várják őket: A bűvös szekrény például meseopera két felvonásban. Farkas Ferenc a magyar vígoperaírás egyik legjelentősebb képviselője volt, A bűvös szekrény a szerző első operája volt, melyet Az Ezeregyéjszaka meséinek egyik története ihletett: a szépséges Zulejka viszontagságait láthatjuk a mesés Keleten, ahogy férjét igyekszik kiszabadítani a börtönből.
Részletek: http://www.opera.hu/ifjusagi-programok
Drámafoglalkozások is betekintést adhatnak a színházba
A Petőfi Irodalmai Múzeumhoz tartozó Mesemúzeum a kicsiket várja drámafoglalkozásával. Az Igazmondók drámafoglalkozás a csoport összetételétől és érdeklődésétől függő tematika (irodalmi művek, történelmi korok, életkori sajátosságokból adódó problémák/témák) mentén kidolgozott komplex foglalkozássorozat alsó tagozatosok részére. ?Ha kérdezitek, kik vagyunk, csak az igazat mondhatjuk ? erdei manók, felfedezők vagy rút boszorkák, mindegyik mi vagyunk ? mert azzá változunk, amivé csak akarunk.? Az élményközpontú foglalkozások a drámapedagógia módszerével, különböző színházi technikák (dramatikus, táncos, bábos elemek) kipróbálásával, játékos, interaktív módon teremtenek lehetőséget egy adott témakör tágabb körüljárására és elmélyült vizsgálatára. Ezen foglalkozások a résztvevők aktív bevonásával segítik az érzelmek, a vélemények kifejezését és fejlesztik a kommunikáció, a koncentráció és az együttműködés képességét, valamint a kreativitást.
Részletek: http://www.mesemuzeum.hu/igazmondok-dramafoglalkozas
A bábok nyelvén szólhatunk a tinikhez is
A kiskamaszoknak szól a Budapest Bábszínház idei évadnyitó bemutatója. A Gengszter nagyi című előadás érzékenyen, rengeteg humorral szól nagymama és unokája különös barátságáról, és arról, hogy bár 11 és 78 évesnek lenni sem könnyű, sosem késő elkezdeni játszani.
?A Magyarországon a Little Britain (magyarul: Angolkák) komikusaként és a Britain?s Got Talent zsűritagjaként is ismert David Walliams számos sikeres gyerekkönyvet írt, amelyek magyarul a Kolibri Kiadónál jelentek meg. Ezekben a kiskamaszoknak szóló történetekben olyan társadalmi-emberi kérdéseket, problémákat jár körül, mint a kitaszítottság, a kívülállás, a különbözőség elfogadása vagy elutasítása. A Gengszter nagyi főhősei: egy unalmasnak látszó, a családja által elhanyagolt öregasszony és 11 éves unokája, az önbizalomhiánnyal küszködő Ben. A fiú rettentően unatkozik a nagyinál péntek esténként, a nagymama pedig nem találja a hangot a gyerekkorból épphogy kinőtt kamasszal. Ám egy napon Ben meglepő felfedezést tesz: a nagymamája gyémántokat rejteget egy régi kekszes dobozban. Lehet, hogy a nagyi nem is az, akinek látszik?? ? vetik fel a bábszínház oldalán a kérdést.
Részletek: http://www.budapest-babszinhaz.hu/hirek/bemutato-kiskamaszoknak-gengszter-nagyi
Kötelező olvasmányok a színházban
A kicsit idősebb korosztályt is várják a színházak, többek között olyan ifjúsági darabokkal, amelyeket kötelező olvasmányok ihlettek. Ilyen A Pál utcai fiúk című új előadása a Vígszínháznak. A dzsungel könyve szerzőpárosa, Dés László és Geszti Péter húsz év után most ismét egy közös zenés játékot készített, melyet Molnár Ferenc regénye ihletett. A rendező Marton László, a szövegkönyv Grecsó Krisztián, az új írónemzedék egyik legjelentősebb képviselőjének munkája, a dramaturg Radnóti Zsuzsa. A magyar irodalom egyik legszívbemarkolóbb alkotása felnőtteket, fiatalokat egyaránt megérint. Közös gondolkodásunk és közbeszédünk része lett a grund, amely a miénk, ahogy Dés?Geszti csupa érzelem, csupa dallam betétdalában éneklik a szereplők. Mindnyájan emlékezünk az einstandolásra, amikor a vörösinges Pásztorok elrabolják Nemecsek kedvenc üveggolyóit, emlékezünk a gittegyletre, a füvészkertre, a csatára a grundon és Nemecsekre, aki feláldozta magát a grundért és a társaiért. Költészettel és emlékekkel teli hívószavak ezek, amelyeket minden generáció újra és újra felfedez magának.
Részletek: http://vigszinhaz.hu/szindarab/347+a+p??l+utcai+fi??k/
Kicsit idősebb korosztálynak szól a Pécsi Nemzeti Színház új bemutatója: Vörösmarty Mihály Csongor és Tündéje. Az előadás ?olyan színpadi formanyelvet alkalmaz, mely érthetően és hitelesen közvetítheti a mai ember számára ezt a mitológiából erősen táplálkozó, sokdimenziós tündérmesét. A látványszínházi forma, a zene, a videóanimáció, a mozgás igazi összművészeti alkotássá teszi a produkciót, mely a középiskolásoktól a felnőttekig minden korosztályt megszólít? ? olvasható az oldalon.
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című lírai költeménye a magyar drámairodalom egyik alapműve. Alapgondolata az emberi boldogság természete körül kering. Mi teszi boldoggá az embert, hogyan találjuk meg azt, ami boldogít? Miközben Csongor erre keresi a választ, egyre kiábrándultabbá válik. A három ? szimbolikus jelentésű ? vándorral való találkozás során három lehetséges életfelfogást ismer meg, ám sem a pénz nyújtotta boldogság, sem a hatalom boldogító mámora, sem a tudomány adta boldogság nem győzi meg őt, sokkal inkább megerősíti abban, hogy máshol keresse saját és az emberi lét boldogságát. Ezek a találkozások egyúttal a választás lehetőségét is felkínálják számára, ahogyan a mindennapjainkban ma is lépten-nyomon döntéseket kell hoznunk.