Gyermek, Isten, Ember: Mozart
| fotó: fotohaz.hu |
Mozart nem szorul rá évfordulókra, ünnepekre, különösebb apropóra, hogy elővegyék a műveit, hiszen örökké aktuális és megszólítja az embereket, akiknek szükségük van a zenéjére ? mondta el tapasztalatait Hámori Máté, az együttes karmestere, aki szeptembertől vette át a művészeti vezetői posztot, és úgy véli: a zenekarépítés egyik feltétele, hogy az alapokhoz nyúlnak vissza ? Mozart pedig a zenében alapvetést jelent.
Három este, három név
A több estés sorozat a zeneszerző neveire játszik rá: Wolfgang, Amadeus és Mozart. ?Az első koncert a zeneszerző gyermeki énjét mutatja meg, de nemcsak abban az értelemben, hogy a legelső operanyitányát vagy zongoraversenyét hallhatja a közönség. Sokakban él a kép ? az Amadeus című filmnek is köszönhetően ?, hogy élete végégi megőrizte gyermekségét, humorát, amely már-már infantilizmusba csapott át. Ezt is felidézi az este? ? jegyezte meg Hámori Máté. A nyitó koncerten így a későbbi, pikírt játékossággal írt művek is felhangzanak, mint a Zenei tréfa vagy a Hat német tánc.
A sorozat második része Amadeust, az Istenként szeretett, illetve Istent szerető művészt mutatja be. ?Mozart csodagyerek volt, a zeneszerzők között máig egyfajta isteni szerepet tölt be, egyrészről erre utal a koncepció, másrészről arra, hogy intim kapcsolat fűzte a Gondviselőhöz? ? magyarázta Hámori Máté, aki hangsúlyozta: ez a szakasz felfedező jellegűnek is nevezhető, hiszen kevésbé ismert műveket válogattak. Végül harmadik alkalommal Mozart, azaz az Ember kerül előtérbe: ekkor elsősorban az operaszerző mutatkozik be, azonban nem a sokat hallott szoprán, hanem a ritkán előadott basszusáriákkal.
A különböző Mozart-portrék kirajzolódását nemcsak a zene, hanem Eckhardt Gábor kommentárjai is segítik, aki a zeneszerző leveleiből idéz, életrajzi adatokkal és a művek születésének körülményeivel színesíti az előadást. ?Sokoldalú művész, aki mögött hihetetlen életmű áll. Az utókort, beleértve a zeneművészeket, a kutatókat és közönséget ezért egyaránt érdekli, hogy ki is volt ő valójában. A kézirataiban alig találtak javítást, olyan mintha isteni sugallatra írta volna őket, szinte emberfeletti a tökéletességük? ? fejtette ki a karmester, mit is érthetünk a három estén át tárgyalt Mozart-jelenség alatt.
Húszévesen új arculat
A Mozart-sorozat már érezteti az idei több szempontból is különleges évadot. A Zenekar decemberben ünnepli 20 éves fennállását, ennek alkalmából a Zeneakadémián játszott bérletsorozat december 9-ei előadásán az együttes alapítója, Héja Domonkos vezényel majd, a születésnaphoz kötődő további programokat azonban csak január elején fedi fel az Óbudai Danubia Zenekar.
A húszéves évforduló arculatváltást is hoz magával: megújult honlap, tematika, repertoár várja a közönséget. ?Egy kiváló zenekarról beszéltünk, amely tehetségben, színvonalban kétségbevonhatatlan értéket képvisel ?ez az, amit mindenképp meg akartam őrizni? ? jegyezte meg Hámori Máté a szeptemberben átvett művészeti vezetői feladatok kapcsán. Hozzátette: ahhoz, hogy valaki a saját érdekeit, véleményét markánsan képviselhesse, hasonlóan markáns arculatra van szüksége. ?Tartalmilag is differenciálunk a meglévő és a meghódításra váró közönség között. Szeretnénk megszólítani a fiatal értelmiséget, akik nem feltétlenül hallgatnak komolyzenét, mégis fogékonyak a kultúrára? ? fejtette ki a legfőbb célokat a karmester.