Ha én 1956-ban lettem volna 12 éves

Kultpol

Egy fiú, Gyula, 1956. október 23-án elhatározza, hogy naplót ír. Mindössze 12 éves, tárgyi emlékeket gyűjt, lerajzolja a szétlőtt házakat, mellesleg hegedűórára jár és különnémetre. Gyula részletesen, kronológiai hűséggel számol be az 1956. október 23. - 1957. március 15. közötti hónapokról. Úgy, hogy az vélhetően egy mai 12 éves iskolás számára is érdekes lehet, a kisfiú leírásain, rajzain keresztül átélheti azokat a napokat, amelyeket eddig talán nem vagy csupán részleteiben ismert.

"Az ARC legújabb gyerekrajzpályázata pontosan arra kíváncsi, vajon hogy tud 2008-ban azonosulni a mai 12-14 éves korosztály az akkori, hasonló korú gyerekek gondolataival, emlékeivel, történeteivel - meséli Bakos Gábor, az ARC ügyvezető igazgatója. - A pályázat talán legérdekesebb eleme, amire természetesen a leginkább kíváncsiak vagyunk, hogy vajon az a generáció, amelynek nincs emléke 1956-ról, hogyan tudja megfogalmazni a számára távoli történelmi eseményt, tovább tudja-e gondolni képként vagy egy történet szintjén mindazt, ami 1956-ban valamennyi kisiskolással megtörtént. Alapul pedig egy nagyszerű forrásművet kapnak, Csics Gyula 1956-os naplóját, amely minden részletében korhű dokumentuma, ugyanakkor egy gyerek számára is élvezetes olvasmánya az akkori időszak eseményeinek.

A meghívásos pályázaton most három általános iskola vesz részt, egy szentendrei, egy berettyóújfalui és egy budapesti iskola diákjai öntik vizuális formába érzéseiket, gondolataikat, miután elolvasták a naplót. Az 1956-os naplót alapul vevő rajzpályázat legjobbjait az ARC plakátkiállítás hagyományainak megfelelően, a budapesti Felvonulási téren láthatják az érdeklődők.

"Hogy általában mit tudnak a mai tizenévesek az 1956-os forradalomról? - Úgy tapasztalom, hogy még a nyolcadikosok is nagyon keveset - mondja Lászlóné Szanda Judit, a budafoki Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola történelemtanára. - A hívószavak, például a lyukas zászló, Nagy Imre neve, az orosz tankok - többnyire felidézik bennük 1956-ot. Persze minden évben rendre kiderül, hogy vannak, akik október 23-án kimennek a Rákoskeresztúri köztemetőbe, mások megnéznek közösen egy 56-ról szóló filmet a családjukkal, aztán beszélgetnek róla, szóval azért vannak benyomásaik. Sajnos a nyolcadikos tananyag csak második félévben foglalkozik a II. világháború utáni időszakkal, nagyon kevés időnk jut arra, hogy érdemben beszéljünk a történelmi eseményekről, így 56-ról is.

Ahhoz, hogy a tizenéves gyerekek későbbi, középiskolai ismeretanyagát megalapozzuk 1956-ról, az általános iskolákban elsősorban arra van szükség, hogy megteremtsük az érzelmi kötődést. Ezt pedig az ő korukban leginkább azzal tudjuk elérni, ha minél több tárgyi emléket mutatunk meg nekik, vagy történetet mesélünk el. Minél több benyomásuk lesz egy korról, annál jobban felkeltjük az érdeklődésüket, s így talán sikerül megtalálnunk azt a kapcsot, ami egy ma élő 12 éves fiút az akkori eseményekhez köthet."

A kiállítással kapcsolatos további információk a www.arcmagazin.hu oldalon találhatók.