A halál nem válogat, az ember igen

Egyéb

Bodzsárék filmterve az elsők között került be a Magyar Nemzeti Filmalaphoz, ahonnét 206,5 millió forintos támogatást kapott.

A történet szerint Milán (Ötvös András), a délvidéki magyar srác a horvát seregből dezertálva 1992-ben, a délszláv háború második évében szökik át Jugoszláviából Magyarországra, és mint korábbi orvostanhallgató, a budapesti mentőknél szerez munkát. Két állandó társa Kistamás (Keresztes Tamás), a mentőautó műmacsó sofőrje és Fék Doktor (Rába Roland), a háromfős éjszakai csapat ízig-vérig cinikus főnöke. A lelkes és lelkiismeretes ápolófiút hidegzuhanyként éri, mikor kiderül, hogy társai válogatnak a betegek közt. Miközben életeket mentenek meg, a doktor hagyja meghalni azokat, akiknek szerinte már nincs esélye. Milán számára kiderül, hogy a mentőautó hátuljában zajló illegális eutanáziák egy sötét biznisszel is összefüggnek. A pénzre neki is szüksége van, mert ki akarja szabadítani a szarajevói ostromban rekedt bosnyák menyasszonyát, ezért alkut köt társaival. Paradox módon a békében válik harcedzett veteránná, és úgy éli át az életmentés euforikus pillanatait, hogy közben a halál számtalan arcát is megismeri.

Bodzsár Márk a történet ötletét egy újságcikkből merítette: ?Az Isteni műszak nem háborús, hanem mentős film, és az alapötletként szolgáló, interneten talált hír is három lengyel mentőről szólt, akik egy temetkezési vállalkozóval bizniszeltek. Ez önmagában is erős, egyszerre drámai és groteszk sztorinak tűnt, de én szinte azonnal társítottam hozzá a délszláv háborút is. Olyan film lebegett a szemem előtt, ami egy fordított beavatás történetet mesél el, sok vérrel és még több humorral. Valaki elmenekül a háborúból, de az igazán szélsőséges, kiélezett helyzetekkel pont a békében találkozik, és mentősként válik kérges lelkű veteránná?.

A legnagyobb ajándék az élettől a stáb szerint Pohárnok Iván díjnyertes maszkmester közreműködése volt. A professzionális látványhoz elengedhetetlen volt Pohárnok munkája, aki nagyon jutányosan nyújtott világszínvonalon segítséget. A nemzetközileg is elismert maszkmester munkája nélkül a látvány hitelességét kockáztatták volna, ami egy egész filmet tönkretehet. Pohárnok az Isteni műszak előtt olyan filmekben működött közre, mint a Felhőatlasz, a Taxidermia, a Szabadság, szerelem vagy az Underworld.

Az 1983-as születésű Bodzsár Márk több sikeres rövidfilmet rendezett, Levegőt venni című munkájával fődíjat nyert a 9. Kamera Hungárián a dramatikus művek kategóriában, majd 2007-ben a legjobb vizsgafilmnek járó Simó Sándor-díjat kapta meg a Bloody Mary című filmjéért. Első játékfilmtervével, az Isteni műszakkal elnyerte a berlini Nipkow ösztöndíjat, és tavaly Tallinnban már díjazta a nemzetközi filmszakma.