Hálózati tag a szombathelyi színház

Egyéb

Serge Rangoni, a Liege-i Színház ügyvezető igazgatója és művészeti vezetője ? aki nem mellesleg jó néhány éve tagja az European Theatre Convention (ETC) igazgatóságának ?, látja el az ETC elnöki feladatait az elkövetkező két évben. Az új elnök a szervezet legnagyobb erejét a kiterjedt taghálózatban (40 európai színház), ezek szakmai és művészeti együttműködésében látja, valamint abban, hogy projektjeihez európai szinten képes forrásokat biztosítani. Ezeket a tengelyeket kell megőrizni és tovább erősíteni ? mondja Rangoni. Meglátásom szerint, az alábbi elemekre ? mint leglényegesebbekre ? érdemes összpontosítani: ki kell terjeszteni a taghálózatot olyan európai országokban, amelyek egyelőre nem részesei a szervezetnek, a meglévő tagokat jobban be kell vonni a projektekbe, minden szempontból növelni a sokszínűséget, a színházi szakmán belül erősíteni a szakmai képességeinket és erősíteni a kitekintést az Európán kívüli színházi világra.


spectacular_room_1727890_1280_600x399.png
Fotó: pixabay.com

 

Dubravka Vrgoč hatéves elnöksége teremtette meg az ETC szilárd pénzügyi és szervezeti alapjait, soha nem látott módon nőttek éves bevételei, és a projektekre fordítható forrás. A szervezet székhelyének Párizsból Berlinbe helyezésével Vrgoc jelentős lépést tett, hogy a szervezet megnyissa kapuit Kelet-Európa felé is. Az ETC befolyása és jelenléte az unión belül is nőtt: a szervezet európai sikerdíjat kapott 2015-ben a Young Europe programjáért, érdekelt a 2018-as Európai Kulturális Örökség Éve programban, valamint az Európai Bizottság stratégia kulturális partnere. AZ ETC igazgatótanácsa két új taggal bővült: Iris Laufenberg (ügyvezető igazgató, Schauspielhaus Graz, Ausztria) és Erik Ulfsby (művészeti vezető, Det Norske Teatret, Oslo, Norvégia). Ismét az igazgatótanács tagjai lettek: Jan Lisnders (Badisches Staatstheater Karlsruhe), Paulien Geerlings (De Toneelmakerij, Amsterdam), Joachim Klement (Staatsschauspiels Drezda), Michel Didym, (Théâtre de la Manufacture, Nancy), and Bettina Pesch (Theater Magdeburg).

 

Az ETC meghirdette ENGAGE elnevezésű programjának 2017/2018-as szezonját

Az október 26. és 29. között Tbilisziben tartott kongresszusán az ETC meghirdette az ENGAGE nevű, négyéves európai szintű kezdeményezésének első szezonját. A program öt pillérre épül: a színház mint a társadalomkritikai gondolkodás eszköze, interaktív színház, a színház a digitális korban, a színházi vezetők szakmai fejlesztése, a fenntarthatóság és a növekedés erősítése. Az idei program főbb pontjai az Európai Színházi Labor, a Digitális Dráma, Ifjú Európa III., a NADIA projekt és a Színen 2018 mint az Európai Kulturális Örökség Éve programsorozat része.


tartuffe_600x400.png
A Weöres Sándor Színház Tartuffe című előadásaFotó: wssz.hu

 

Az ETC új tagszínházakról döntött

A Tbilisziben tartott közgyűlés során a 40 színházat tömörítő szervezet két újabb tag felvételéről szavazott. A szervezet teljes jogú tagjaivá szavazta a szombathelyi Weöres Sándor Színházat, illetve a Theather Magdeburgot. A Weöres Sándor Színház mindent meg kíván tenni, hogy komoly szakmai kapcsolatokat teremtsen, és izgalmas, gyümölcsöző együttműködésekben vegyen részt, amelyek gazdagítják az európai színházi kultúrát, a nézőket és nem utolsó sorban saját magunkat ? mondta Jordán Tamás, a színház ügyvezető igazgatója. Karen Stone, a Theather Magdeburg ügyvezetője kiemelte: színházuk az európai kulturális csereprogramok kiváló központja lehet, az ETC segítségével újabb nemzetközi partnereik lesznek, és amellett, hogy további megszólalási lehetőséget teremtenek a nemzetközi művészeti élet szereplőinek, saját városuk is profitálhat az új ötletekből és hatásokból.

 

Felhívás Oroszországnak

A Tbilisziben tartott nemzetközi színházi konferencia alkalmával az ETC tagszínházai nyílt levélben fordultak Vlagyimir Putyinhoz, valamint az orosz kulturális miniszterhez, Vlagyimir Megyinszkihez, melyben követelik a Gogol Center igazgatójának, Kirill Serebrennikovnak szabadon bocsátását. Serebrennikov 2017 augusztusa óta házi őrizetben van, nem tud társaival kommunikálni és képtelen befejezni munkáját mint a Stuttgarti Állami Operaház rendezője. Az ETC támogat minden színházi alkotót, és politikai fellépést sürget Oroszország részéről, hogy megakadályozzon mindennemű ideológiai cenzúrát és elnyomást.