Hamupipőke balettcipőben

Színpad

A balettművészi pálya sokak számára álomszerűen szépnek tűnik, miközben egyike a legmegterhelőbb szakmáknak, tele kihívásokkal, úgy mentális, mint fizikai szempontból. A légies kecsesség, a fantasztikus színpadi sikerek és varázslatos koreográfiák mögött legtöbbször embert próbáló fájdalmak, szigorú diéta és kemény próbafolyamatok állnak. Az idén tavasszal Budapestet is lenyűgöző Ballett Theater Basel és a Mariinszkij Balettegyüttes kivételes balerináinak történetén és vallomásain keresztül pillantunk be a balettművészet kulisszái mögé.

btf_190422_mariinszkij_hamupipoke_c_natasha_razina_600x391.png
A Mariinszkij Színház Hamupipőke előadásaFotó: Natasha Razina
Az Európa-szerte ismert mesét Charles Perrault francia író jegyezte le és adta ki elsőként, legkorábbi ismert, jelentős balettváltozatát pedig éppen Szentpéterváron vitték színre 204 évvel ezelőtt.
 
E koreográfiát 1823-ban a Párizsi Operában is bemutatták, s egy évvel később ugyanitt már a Péterváron is aktív koreográfus, Didelot Hamupipőkéjét játszották. Bécsi balettszínpadra 1908-ban került a mese, ifj. Johann Strauss zenéjére és Josef Hassreiter koreográfiájával.
 
gustav_dore_hamupipoke_600x465.png
Gustave Doré: Hamupipőke a bálban

Aki hercegként és gonosz mostohanővérként is zseniális: Frederick Ashton

Az angol balettművészet óriása, Frederick Ashton a londoni Sadler?s Wells Ballet számára 1948-ban készítette el ellenállhatatlan humorú változatát. Érdekesség, hogy a Hamupipőkét 1935-ben a világhírű Ballet Rambert is bemutatta a brit fővárosban ? e változatban Ashton a herceget táncolta, míg saját koreográfiájában Robert Helpmann-nal, az ?ausztrál balett atyjával? Hamupipőke gonosz mostohanővéreit alakították bámulatosan, ?en travesti?. Ashton a címszerepre Moira Shearert választotta ki, akit aztán a legendás Margot Fonteyn követett.

robert_helpmann_frederick_ashton_in_cinderella_c_donald_southern_600x399.png
Robert Helpmann és Frederick AshtonFotó: Donald Southern

Hamupipőke Hollywoodban és a II. világháborúban

A korabeli Londonban valóságos Hamupipőke-dömping mutatkozott: 1938-ban a Covent Gardenben mutatta be a maga változatát Mihail Fokin, Natalja Goncsarova pompás látványterveivel. A Kirovban indult Rudolf Nurejev 1987-ben a társulat balettigazgatójaként a Párizsi Opera számára alkotta meg saját verzióját, melynek cselekményét az 1930-as évek Hollywoodjába helyezte.

cendrillon_rudolf_noureev_opera_bastille_600x366.png
Forrás: a Párizsi Opera hivatalos Facebook oldala

S nem Nurejevé az egyetlen formabontó interpretáció, hiszen a brit táncélet fenegyereke, Matthew Bourne 1997-ben a West Enden a II. világháború idejére adaptálta a történetet.

Prokofjev Hamupipőkéje
 
Szergej Prokofjev a Kirov Balett felkérésére 1940 telén kezdett dolgozni a balett zenéjén: munkáját s a bemutatót a II. világháború tombolása évekre meghiúsította - Szentpétervár-Leningrád blokádja, a világtörténelem legpusztítóbb városostroma idején a balettegyüttes működése természetesen szünetelt. A Prokofjev-féle Hamupipőke-balett (Zoluska) premierjére aztán 1945 novemberében a moszkvai Bolsojban került sor, Rosztyiszlav Zaharov koreográfiájával.

A pétervári társulat a művet a következő évben mutatta be: táncalkotóként ezzel debütált az akkor 36 éves Konsztantyin Szergejev, aki a címszereplő, a legendás Natalja Dugyinszkaja oldalán a herceget is táncolta.

190422_mariinszkij_hamupipoke_015_nadezhda_batoeva_c_natasha_razina_600x400.png
Nagyezsda Batojev a Mariinszkij Színház Hamupipőke előadásábanFotó: Natasha Razina

1964-ben egy még ifjabb titán, az akkor 27 éves és Novoszibirszkben táncoló, ám pétervári születésű és neveltetésű Oleg Vinogradov mutatta be saját változatát (első önálló, egész estés balettjeként), mely modern felfogásával alapvetően szakított a nagy elődök elveivel. E művet számos jeles társulat bemutatta, s a Vinogradov-koreográfiát 1983-ban (a mester és felesége betanításában, Fülöp Viktor és Sebestény Katalin próbavezető balettmesterek közreműködésével) a Magyar Állami Operaház is repertoárjába emelte.

Ratmanszkij víziója -  közel két évtizede repertoáron

A szovjet-orosz Hamupipőke-produkciók hagyományosan Prokofjev nagyszerű zenéjét veszik alapul. A Szentpéterváron született, orosz-amerikai Alekszej Ratmanszkij most, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon látható alkotása is erre készült, ezt 2002-ben mutatta be a Mariinszkij Színház Balettegyüttese.

alexei_ratmansky_c_fabrizio_ferri_600x277.png
Alekszej RatmanszkijFotó: Fabrizio Ferri

A moszkvai Bolsoj Balettiskolában nevelkedett Ratmanszkij, aki 2004 és 2009 közt a Bolsoj Balett igazgatói posztját is betöltötte, koreográfusként a Hamupipőke színre vitelével kezdte meg egész estés nagybalettjei sorozatát.

Az elmúlt másfél évtizedben a balettirodalom nagyszabású alkotásainak egész sorát rekonstruálta vagy gondolta újra A kalóztól (2005) a Csipkerózsikán (2015) át A hattyúk taváig (2016).

Ratmanszkij táncosi pályafutásának legfontosabb állomásai az Ukrán Nemzeti Opera, a kanadai Royal Winnipeg Ballet és a Dán Királyi Balett voltak. Koreográfusként szinte felsorolhatatlanul sok társulattal dolgozott együtt Ausztráliától az Egyesült Államokig, Grúziától Svédországig. Budapesten most látható alkotását 16 éve tartja repertoárján a Mariinszkij Színház.

Halász Tamás cikke eredetileg a Budapesti Tavaszi Fesztivál hivatalos blogján, a btf.blog.hu oldalon jelent meg.