Hang és mozgás a kiállítótérben
A zeneszerző André és az építész Michel Décosterd 1997 óta dolgozik együtt Cod.Act néven, a testvérpár eddigi összes közös munkája a mozgás és a hang kapcsolatát kutatta - mondta el Rózsás Lívia, a tárlat kurátora. A Cyclo?d-? alapkoncepciója például az, hogy egy mozgásában is harmonikus rendszeren belül hozzanak létre természetesnek tűnő hullámmozgásokat és vele összefüggő hanghatásokat. Az eredmény aztán sokrétű értelmezésnek ad teret: a Cyclo?d-? egyszerre emlékeztet a szférák zenéjét játszó pitagoreus világmodell makettjére és egy futurisztikus, emberi intelligenciát feltételező, de mégsem antropomorf robotra.
André és az építész Michel Décosterd az MTI-nek elmondták, ebben a munkában abból indultak ki, hogy miként tudnak természetes hullámmozgást mesterségesen létrehozni. Ennek érdekében öt alumíniumcsövet kapcsoltak egybe, és töltöttek meg olajjal, melynek áramlása befolyásolja a szerkezet mozgását, és ezzel az általa keltett hangot is. Az öt inga összekapcsolásával létrehozott vízszintes ingaszerkezet mindegyik eleme egy-egy hangszer, ami a szobor mozgásától függő (előre felvett, zenekari) hangot játszik le. Ezek összetettségük következtében nem tisztán szólalnak meg ? az ingák cikloisokat leíró mozgása gyakran hirtelen és gyors váltásokkal zajlik ?, hanem hybrid rezonanciákká alakulnak át. Ennek ellenére a szólamok mégis mindig harmóniában maradnak.
A Cod.Act munkáit nem az avantgarde művészeti hagyományokra építi, kiindulópontjaik sokkal inkább technikai és tudományos kérdésfeltevések. Ennek ellenére installációik műalkotásokként értelmezhető tárgyak, melyek esetében az esztétikai megközelítés relevanciája egyértelmű az ipari alkalmazhatósággal szemben.
A Cyclo?d-? 2009-ben készült, azóta számos fesztiválon és művészeti eseményen szerepelt, és elnyerte többek között a linzi Ars Electronica különdíját és a Tokióban megrendezett Japán Médiaművészeti Fesztivál fődíját is. A művészpáros jelenleg is több installáció megvalósításán dolgozik.
Kultúra.hu/MTI