A történeti modernizmus művészeti irányzataiban számos olyan elmélet, elgondolás és kiáltvány is megjelent, melyek a hagyományos zenei felfogások mellett új alternatívákat kínáltak. A zene fogalma is alapvetően megváltozott: a hangrögzítő eszközök megjelenésével kiterjedt a hétköznapi zajok világára, megkérdőjeleződött a tonális hangrendszerek kizárólagossága, a zeneszerzők és előadók új, mechanikus hangképző eszközökkel és komponálási módokkal kísérleteztek. Ugyanakkor az új elképzelések kiteljesítése csak a második világháborút követő időszakban, az elektronikus hangszerek elterjedésével vált lehetővé.
A 2023. június 11-ig látható kiállításon Kassák Lajos folyóirataiban, a bécsi Mában és a Dokumentumban publikált zeneelméleti szövegekre és képzőművészeti alkotásokra építve adnak ízelítőt a korszak innovatív zenei törekvéseiből. Bemutatják a modern zenei áramlatok legfontosabb hazai fórumait, interjúk segítségével nyomában erednek az új zene későbbi történetének. A kortárs képzőművészek és zeneszerzők műveiből összeállított válogatás pedig időszerűvé, sőt újra átélhetővé teszi az avantgárd kísérleteket.
Kiállító művészek: Ádám Zsófia, Bali János, Bolcsó Bálint, Erdei Krisztina, Farkas-Kovách Réka, Gryllus Samu, Kedves Csanád, Kertész Krisztián, Lakatos Áron, Nádas Eszter, Nagy Zsófia, Tornyai Péter, Tóth Zsombor, Váczi Dániel.
A december 9-i megnyitón elsőként hangzik el Szigetvári Andrea zeneszerző Peano Piano – fraktál-szonifikáció című, gépzongorára írt műve, melyhez a próbalehetőséget és a hangszert a Budapest Music Center biztosította.
További részletek itt.