A gyűrésre és hajtogatásra épülő, úgynevezett pliage technika kifejlesztőjeként számon tartott Hantai Simon előre összehajtott, összegyűrt festővásznakra festett kompozíciói olyan egyedi hatást keltenek, mintha egy kaleidoszkóp lencséjén át tekintenénk a világra.

„A pliage – gyűrés, hajtogatás – néven ismert módszer a modernizmus festői gyakorlatát a népi mesterségek technikáival ötvözve gondolta újra a nyugati festészet történetét, test és vászon, festék és jel, tapintás és látás viszonyát” – árulta el Berecz Ágnes, a tárlat egyik kurátora.

Forrás: MMA

A sokszor faágakra, madárfészekre vagy akár kígyókra emlékeztető, sok színben pompázó figurák, valamint a kép szélein, hátterében megjelenő geometrikus alakzatok egyfajta látomásos, kaleidoszkóp-szerű tájképekké állnak össze, amelyeket Hantai Simon karcolással, kaparással, felitatással és csurgatással tett még egyedibbé.

Hantai Simon Bián született sváb családba, a budapesti Képzőművészeti Főiskola növendékeként az itáliai freskófestészet, Csontváry és Bonnard művei, első párizsi éveiben pedig a klasszikus avantgárd, különösen a szürrealisták, Ernst, Miró és Matta képei hatottak festészetére. 1948 őszén telepedett le Párizsban, ma pedig már a 2. világháború utáni Franciaország legjelentősebb művészei közt tartják számon. 1960 és 1982 közötti, gyűrt és hajtogatott festményei is az emlékezetről szólnak: a sváb kötények mángorolt formáira, a klasszikus festészet duchamp-i elutasítására, Matisse papírkivágásainak színformáira, Pollock padlón csurgatott vásznaira emlékeznek – áll a közleményben.

Forrás: MMA

A Kálmán Makláry Fine Arts Galériával együttműködésben, Berecz Ágnes és Soós Éva kurátori munkájával megrendezett Hantai-kiállítás november 15-ig lesz megtekinthető.

Kiemelt kép: Wikipedia