A tiltott gyümölcs, az érzelmi hullámvasút és a tagadhatatlan: a mozikba kerülő Challengers című teniszdráma kapcsán összegyűjtöttük a filmtörténet tizenöt fontos szerelmi háromszögét.

Casablanca
Year : 1942 USA
Director : Michael Curtiz
Humphrey Bogart, Ingrid Bergman
Restricted to editorial use. See caption for more information about restrictions.
It is forbidden to reproduce the photograph out of context of the promotion of the film. It must be credited to the Film Company and/or the photographer assigned by or authorized by/allowed on the set by the Film Company. Restricted to Editorial Use. Photo12 does not grant publicity rights of the persons represented.
7e Art/Warner Bros / Photo12 via AFP
Humphrey Bogart és Ingrid Bergman a Casablancában. Fotó: 7e Art / Warner Bros / Photo12 via AFP

A mozi egyik legizgalmasabb trópusa (akár elismeri a közönség, akár nem) a  ménage à trois, vagyis egy jó öreg szerelmi háromszög a főszereplők között. A kémia, a feszültség és az igen-nem-talán folyamatosan változó dinamikája izgalomban tartja a nézőt – sokszor még abban az esetben is, ha a filmvásznon látott kapcsolatok természete olykor kissé megkérdőjelezhető. Luca Guadagnino nemrég bemutatott sikerfilmjében, amelyről itt írtunk részletesen, Zendaya szeretetéért megy a versengés a teniszpályán és a színfalak mögött egyaránt. Összegyűjtöttünk tíz helyett további tizenöt emlékezetes filmes szerelmi háromszöget, csak hogy hárommal osztható legyen!

1. Casablanca (1942)

A Kertész Mihály rendezte klasszikus története szerint Casablancában mindenki Rick (Humphrey Bogart) mulatójába jár. Ez az egyedüli hely, ahol a nácik elől Amerikába menekülők hamis papírokhoz juthatnak. Rick eddig még mindenkin segített, ám egy nap feltűnik régi szerelme (Ingrid Bergman) egy másik férfi (Paul Henreid) oldalán: a régi szerelem fellobban, és a férfi egy pillanatra elveszíti korábbi határozottságát. A rengetegszer idézett film befejezése Hollywood egyik igazi örökzöldje, a Casablanca pedig a legjobb forgatókönyv, a legjobb rendezés és legjobb film kategóriájában Oscar-díjat is nyert.

 

2. Jules és Jim (1962)

A Jules és Jim fekete-fehér francia film, rendezőjének és narrátorának, François Truffaut-nak a harmadik új hullámos filmje, amelyet sokan tartanak a legjobbjának. Érdekesség, hogy a film alapjául szolgáló irodalmi művet, Henri-Pierre Roché alkotását Szabó István fordította magyarra. A hármas története 1912 körül kezdődik, s 1933-34-ben fejeződik be, tehát több mint húsz évet ölel fel. Jules osztrák, Jim francia, elválaszthatatlan barátok, megismerkednek Catherine-nal, akibe mindketten beleszeretnek. Catherine hozzámegy Jules-höz, évekkel később viszont Jimmel akar új életet kezdeni. A kísérlet meghiúsul, ami tragikus végkifejlethez vezeti a szerelmeseket.

 

3. Veszedelmes viszonyok (1988)

A Veszedelmes viszonyok alapjául Pierre Choderlos de Laclos azonos című regénye szolgált, amely a maga idejében tiltott olvasmány volt. A történet rengeteg feldolgozást megért: láthattuk Merteuil márkinő és Valmont vikomt játszadozását kortárs köntösben (Kegyetlen játékok, 1999), rendezett egy verziót Milos Forman (Valmont, 1989), de az 1930-as évekbeli Sanghajban (Veszedelmes viszonyok, 2012) és a 18. századi Koreában (Eltussolt botrány, 2003) is működött a történet. Mégis a Stephen Frears által rendezett verziót emelném ki, a főszerepben Glenn Close, John Malkovich és Michelle Pfeiffer,  a helyszín a XVIII. század Franciaország fülledt és romlott erotikája. A gazdag és öntelt Merteuil (Close) fogadást ajánl a nőcsábász Valmontnak (Malkovich). A feladat: elcsábítani az erényes Madame de Tourvelt (Michelle Pfeiffer). Ám Valmont csapdába esik, és szerelmes lesz.

 

4. Nyakunkon az élet (1994)

A nemrég diplomázott Lelaina (Winona Ryder) a stabil jófiú Michael (Ben Stiller) és régi barátja, a laza Troy (Ethan Hawke) között őrlődik, miközben azt is el kell döntenie, hogy lavírozzon a felnőttek világában. A '90-es évek hangulatát idéző, szokatlan humorral átitatott felnövéstörténetben végül főhősnőnk rájön, hogy a gitáros, hosszú hajú Troy volt végig az igazi, ő pedig csak elveszett a részletekben, és azt tette, amit a külvilág elvárt tőle.

 

5. Anyádat is (2002)

Tenoch, egy gazdag és korrupt politikus fia és Julio, egy szegény egyedülálló anya gyermeke, elválaszthatatlan barátok. Az egyetem előtti utolsó nyarukat tartalmasan szeretnék tölteni, és persze elsősorban szexuális kalandokat remélnek. Elindulnak megkeresni Mexikó legszebb tengerpartját, útitársként Tenoch egy távoli rokona, a huszonéves, már férjezett Luisa is csatlakozik, az út során a furcsa hármas pedig életre szóló tapasztalatokat szerez. Alfonso Cuarón 2002-es érzéki filmje nagy szerepet játszott a mexikói film újjászületésében, a rendezőt pedig feltette a térképre: a három mexikói muskétás, Cuarón, Guillermo del Toro és Alejandro González Iñárritu később pedig Oscart Oscarra halmozott egyedi hangvételű és olykor igazán húsba vágó munkáikkal.

 

6. Álmodozók (2003)

Párizs, 1968 májusa: a diákok az utcára vonulnak, hogy a francia oktatási rendszer ellen tiltakozzanak. Ahogy az Párizsban lenni szokott, a sztrájk hatalmasra dagad, az egész pedig kezdi komolyan veszélyeztetni a fennálló politikai rendszert. Isabelle (Eva Green) és testvére, Theo (Louis Garrel) egyedül maradnak szüleik tágas, belvárosi lakásában. Az utcán találkoznak Matthew-val (Michael Pitt), az amerikai diákkal, aki néhány napja érkezett csak meg Párizsba. A testvérek meghívják magukhoz, az együttélés során pedig  felfedezik saját érzelmi és szexuális identitásukat. Bernardo Bertolucci filmje egyfajta beavatási út: a három fiatal egymáshoz viszonyulva próbálja megismerni önmagát.

 

7. Diploma előtt (1967)

Nehéz jobban megbonyolítani az életet, mint ahogy azt a fiatal egyetemista Ben Braddock (Dustin Hoffman) tette: elcsábította apja üzleti partnerének felesége, majd beleszeretett lányába, Elaine-be (Katharine Ross). A Diploma előtt  az egyik legikonikusabb filmes szerelmi háromszög, de egyben ellentmondásos is. Mrs. Robinson (Anne Bancroft) és Benjamin viszonya tabu volt, és bár a kritikusok szerették a filmet, sokakat aggasztott a kettőjük közötti egyenetlen hatalmi dinamika. Egy dolog biztos: teljesen új kifejezést talált az idősebb nő-fiatal férfi kapcsolatokra – legalábbis addig, amíg a „puma” szó be nem férkőzött a szótárunkba.

 

8. Vicky Cristina Barcelona (2008)

Kevés nő őrültebb a spanyol művész, Juan Antonio (Javier Bardem) szintén festő, késekkel hadonászó volt feleségénél, Maria Elenánál (Penélope Cruz). Ez persze különösen igaz akkor, ha a fiatal, élményekre kiéhezett Cristina (Scarlett Johansson) és barátnője (Rebecca Hall) elfogadja a férfi meghívását a hétvégére. Juan megcsókolja Cristinát. Cristina megcsókolja Mariát. Az eredmény: egy fülledt és ingatag szerelmi háromszög – vagyis inkább négyszög, amely kritizálói szerint tipikus Woody Allen-féle férfifantázia, ám tehetséges és gyönyörű szereplői, valamint a spanyolországi álomszerű helyszínek remek szórakozást nyújtanak ebben az elmés vígjátékban.

 

9. Bridget Jones naplója (2001)

Amikor a két brit úriember, Daniel (Hugh Grant) és Darcy (Colin Firth) egymást kergetik egy szökőkút körül, majd kiesnek egy étterem ablakán, az a kora kétezres évek romkomjainak egyik csúcspontja. Bridget (Renée Zellweger) harmincas évei elején járó, szingli londoni nő, aki viszonyt folytat csélcsap főnökével, csak hogy később ráébredhessen: irritáló anyjának igaza volt. Azaz, hogy a karót nyelt emberi jogi ügyvéd, a rénszarvasos pulcsis Mr. Darcy az igazi. A Helen Fielding bestsellere alapján készült vígjáték megért néhány felejthető folytatást, és ha hihetünk a híreknek, újabb film van készülőben.

 

10. Eszkimó asszony fázik (1983)

A zongoraművész Laci (Bogusław Linda) beleszeret Mariba (a saját magát alakító Méhes Marietta), aki azonban egy süketnéma állatkerti gondozó (Lukáts Andor) felesége. A titokzatos, érzéki nő képtelen dönteni a két férfi között. Végül Lacihoz költözik, noha az idilli együttlét nem tarthat sokáig: hamarosan felbukkan a férj, és Mari énekesnői karrierje is egyre magasabbra tör. Xantus János abszurd szerelmi háromszöge az új érzékenységnek nevezett irányzat egyik alapműve, amely a kora nyolcvanas évek undergroundjának sűrűjében játszódik. Xantus egyszerre követi és figurázza ki a romantikus melodrámák zsánerét. Szabadságot áraszt, miközben érzékletesen ragadja meg a haldokló Kádár-korszak bizonytalan, kiábrándult atmoszféráját.

 

11. Alkonyat-filmek (2008–2012)

Nehéz nem ismerni a világméretű bestsellerből készült melodramatikus tinirománcot a kigyúrt vérfarkas Jacob Black (Taylor Lautner), a mindig elkínzott tekintetű vámpír Edward Cullen (Robert Pattinson), valamint a halandó gimnazista Bella Swan (Kristen Stewart) között. Bellának választania kell a legjobb barátja iránti plátói szerelme és hidegvérű barátja iránti romantikus szerelem között. A végén a csillogó bőrű Edward kerül ki győztesen a harcból, ám az Alkonyat-saga szerelmi háromszöge rendkívül zűrzavaros volt, az írónő, Stephenie Meyer állásfoglalása pedig ellentmondásos. A záró epizódban aztán meglehetősen bizarr fordulatot vett a történet: Jacob Bella és Edward újszülött lányába szeret bele első látásra.

 

12. A Birodalom visszavág (1980)

A Csillagok háborúja-trilógia (majd az előzmény, folytatás és egyéb filmek) a jó és a rossz, a fény és a sötét oldal eredendő harcáról szólnak, az epikus sci-fiben azonban volt egy pont, amikor Han Solo (Harrison Ford), Luke Skywalker (Mark Hamill) és Leia Organa (Carrie Fisher) szerelmi háromszöge keltett feltűnést. A Birodalom visszavág című filmben ugyanis Leia megcsókolja Luke-ot, ám mindez hamar kínossá válik, amikor kiderül: a két jedi valójában fivér és nővér. A kettejük közötti rövid románc azonnal feledésbe merült. A Jedi visszatérben, amikor hirtelen testvérek lettek, Leia pedig végül Han mellett kötött ki. Az egész valószínűleg a tervezés hiányának számlájára írható – és hát akkoriban még csak összesen egy prominens női karakter volt az egész galaxisban.

 

13. A nagy Gatsby (1974)

Ugyan az eszményi giccs pápája, az ausztrál Baz Luhrmann 2013-ban leforgatott egy népszerű verziót Truman Capote regényéből Leonardo DiCaprio és Carey Mulligan főszereplésével, itt mégis az 1974-es verziót emelném ki, amelyben Robert Redford alakította a titokzatos milliomost, Jay Gatsbyt. Gatsby alacsony sorból, nem egészen tisztességes úton küzdötte föl magát a hatalmasok közé, ám dacára őrült partijainak nem boldog, mert régi, nagy szerelme elveszett. Amerika a lázas húszas évek bűvöletében, a laza erkölcsök, az észbontó dzsessz és korlátlan lehetőségek világában él, Gatsby pedig arra használja fel a vagyonát, hogy megbecsülést vívjon ki magának a felső tízezer tagjai között. Az egyik ilyen összejövetelen újra találkozik Daisyvel (Mia Farrow) – aki viszont már férjes asszony.

 

14. Pearl Harbor (2001)

Az egyébként nagyon szép kiállítású Pearl Harbor – Égi háború nézőit nem igazán nyűgözte le a történelmi esemény filmbeli ábrázolása, de a narratíva középpontjába helyezett szerelmi háromszög még tovább borzolta a kedélyeket. A történetnek ugyanis egyáltalán nem volt szüksége romantikus szálra, olyan történetre pedig végképp nem, amelyben két gyerekkori legjobb barát (Ben Affleck és Josh Hartnett) ugyanazért a nőért (Kate Beckinsale) verseng. Amikor aztán egyikük meghal, színre lép a másik – hogy aztán később újra előkerüljön a halottnak hitt első versenyző. Jerry Bruckheimer rendező egy dologhoz ért igazán: a látványos akciókhoz, ám az ellenség, a japán légierő kétdimenziós ábrázolása szemben a heroikus amerikai hazafiakkal, valamint a harcnál is fontosabb szirupos melodráma nem tett jót a maratoni hosszúságú Pearl Harbornak.

 

15. Harcosok klubja (1999)

Utolsó versenyzőnk kissé rendhagyó – aki látta David Fincher 1999-es kultfilmjét, pontosan tudja, miért. Amerika nagyvárosainak pincéiben titkos szervezet működik: ha egy éjjel az utca összes nyilvános telefonja összetörik, ők jártak ott; ha egy bank parkolójában az autókat összerondítják a galambok, az sem véletlen. Az egészet két jóbarát találta ki, akik rájöttek, nincs jobb stresszoldó annál, mint ha alaposan megverik egymást. A történetet egy kiábrándult irodista (Edward Norton) meséli el: önismereti terápiás csoportokba jár, mégsem kerül közelebb saját magához. Egy repülőút során aztán összeismerkedik Tylerrel (Brad Pitt), akiben felfedezi hiányzó tulajdonságait. Tyler egy titkos társaság megalapításával próbál úrrá lenni a világ káoszán, a Harcosok klubjának híre pedig hamar elterjed a kiégett férfiak között. Az egyetlen, aki a két rokon lélek közé ékelődik, egy nő, Marla (Helena Bonham Carter). Elgondolkodtató alapmű fogyasztásról, társadalmi berendezkedésről és a szabadság aspektusairól, óriási csavarral!