A Közlekedési Múzeum egyik legfontosabb feladata, hogy az elmúlt évszázad magyar járműgyártásának legjelentősebb típusait gyűjtse, felújítsa és bemutassa – hangsúlyozta a frissen restaurált Ikarus buszok szerdai sajtóbemutatóján az intézmény főigazgatója.
Schneller Domonkos felidézte, hogy 2016-ig az múzeumnak csupán egyetlen Ikarus 556-os autóbusza volt, azóta azonban a kormány támogatásával megkezdték gyűjteményfejlesztési programjukat, és több olyan járművet is megvásároltak, amelyek hiányoztak a gyűjteményből. Az elmúlt években már számos legendás Ikarust mentettek meg és újítottak fel a múzeum szakemberei, többek között egy 66-os Farost, egy 211-est és egy 311-est is. 2022 tavaszán négy Ikarus 200-as restaurálását kezdték meg, ezek közül három már felújítva várja a látogatókat.
A legidősebb felújított 200-as Ikarus az 1986-os gyártású 256.50 V típusjelzésű, amely a Borsod Volánnál szolgált távolsági buszként, most pedig „kívül-belül úgy néz ki, mintha frissen gördült volna le a gyártósorról” – mondta el a főigazgató. A 260.02-es sorszámú busz a Szabolcs Volánnál, helyi vonalakon közlekedett, a 260.50-es jármű pedig 1998-ban készült az Alba Volán számára.
A restaurált járművek mellett egy olyan Ikarus 280.49-es csuklós autóbuszt is kiállítottak, amely még várja méltó megújulását; ennek belső tere is megtekinthető.
Egy-egy ilyan jármű restaurálása több tíz millió vagy villamosok esetén akár 100 millió forintba kerül, a múzeum ezért ősszel elindítja Fogadj örökbe egy járművet! programját– közölte a főigazgató.
A Dízelcsarnok jelenleg a Bringára váltva című időszaki kiállításnak ad otthont, erről itt írtunk.
Fotó: Máthé Zoltán / MTI