Háromdimenziós út a Világszép nádszálkisasszonyért

Egyéb


csiky1_250x250.png
Fotó: Csiky Gergely Színház, Kaposvár

A Világszép nádszálkisasszonyt, amelyet szeptember 17-én mutatott be a társulat Litvai Nelli dramatizálta, Funtek Frigyes állította színpadra, a díszletért és vetítés adta látványért pedig Pintér Réka, valamint Széles Anna felelt. A  nádba zárt szépség története a világ utolsó csücskében, a Szurokfekete tenger hetvenhetedik szigetén raboskodó világszép Júliáról szól, akit egy távoli királyságból érkező királyfi próbál kiszabadítani legyőzve a Gonoszt. A királyfi előtt hosszú út áll, s ez az utazás rengeteg veszélyt tartogat ? ennek lehetnek részesei az előadásra beülő gyerekek.

?A klasszikus mesélés párosul egy üde, friss, mai videotechnikával, az úgynevezett ?video-mapping? technikával, amelyet elsősorban épületek megfestésénél szoktak a képzőművészek használni? ? magyarázta Pintér Réka díszlettervező, aki úgy véli, a modern megoldásokkal ?széken tudják tartani? azokat a nézőket, akik a televízión, mozin, interneten nőnek fel, ezért már elvárják a 3 D-s látványtechnikát. ?Van egy állandó, a takarások és árnyékok által önmagában is játékos, szinte fekete-fehér terünk, amely távoli hasonlattal az origami-formákat idézi, és ezt mi térben megfestjük?A fák, a csillagkapu, a gömb, a horizont tagolják a teret, több tehát a játéklehetőség, nem beszélve arról, hogy olykor a tér egyes elemeire is más-más kép kerül majd? ? részletezte a látványvilágot felépítő elemeket a díszlettervező.

Az alkotók hangsúlyozzák, nem erőszakkal építették bele az előadásba a vetítést, a történetből adódik a folyamatos időugrásokkal teli utazás, amelynek élményét az állandó átdíszletezés nem feltétlenül adná vissza hasonlóan hatékonyan. ?A lemodelezett animáció elképesztő térélményt nyújt. Itt-ott, nyomokban használtak már ilyet Magyarországon, de egy teljes előadáson át tudomásom szerint ez még nem történt meg? ? hangsúlyozta Széles Anna, a vetítés megalkotója, aki kiemelte:rendkívül fontos volt az együttműködés, kettejük, valamint Funtek Frigyes rendező között, hogy a technika megfelelő módon idézze meg az elképzelt művészi koncepciót.

A darab legközelebb szeptember 18-án és 19-én, október 1. és 3. között, valamint október 8-án és 9-én látható a kaposvári Csiky Gergely Színházban.