Háromnapos merülés a digitális történetmesélés eleven dimenzióiban

Egyéb

Idén negyedik alkalommal rendezik meg Budapesten a digitális és immerzív történetmeséléssel foglalkozó Zip-Scene kutatói konferenciát. Az eseményen több mint 30 előadó és 4 workshop is várja a VR, az AR, a transzmédia és/vagy az immerzív történetmesélés gyakorlatai iránt érdeklődőket.

Az idei program fókusza a testi-lelki egészség, a gyógyulás és a relaxáció lesznek. Az előadók projektjei az interaktív digitális narratívák (Interactive Digital Narratives, IDN) szerepét, illetve a Metaverzum és a VR jelentőségét, felelősségét, hasznosítási lehetőségeit boncolgatják majd az egészségügy különböző területeit vizsgálva.

„Fontosnak tartom, hogy a Zip-Scene közönsége egyszerre minél több szempontból ismerhessen meg komplex témákat és társadalmi problémákat. Minden befogadó elsősorban az őt érintő kérdésekkel tud mélyrehatóbban foglalkozni. Ám a világ aktuális, igen sokrétű problémáinak megértéséhez hasznos, ha nem csak egyetlen aspektusukra világítunk rá, hanem minél interaktívabb módon, minél alaposabban próbáljuk meg körbejárni őket. Szuper eszköze ennek a VR-technológia is, de az egyéb interaktív digitális narratívák, mint a videójátékok, az AR-alkalmazások is sokat segíthetnek, ha megfelelő körültekintéssel fejlesztették őket” – mondta el Bakk Ágnes Karolina, a Zip-Scene konferencia alapítója és főszervezője.

A konferenciának kiemelt témája lesz a Metaverzum is, mely – bár (még) nem valósult meg, és nem csatolható hozzá egy egységesen vizionált kép – kimeríthetetlen inspirációs forrásnak bizonyul az analóg és a virtuális szféra összekapcsolására.

A meghívott előadók projektjei segítenek végigjárni a Metaverzum-jelenség kibontakozásának lehetséges forgatókönyveit: milyen lesz, kié lesz, hogyan legyen demokratikusabb, hogyan hat majd az életünk különböző területeire – beszéljünk akár a mindennapjainkról, akár az egészségügyről, akár a művészetekről vagy a kultúránkról.

A Zip-Scene az egyetlen konferencia Magyarországon, mely átfogóan öleli fel és tárja közönsége elé a VR-szcéna és a digitális történetmesélés nemzetközi tevékenységét. Az idei, negyedik rendezvény a szervezők elmondása szerint a legszínesebb, legedukatívabb és legközvetlenebb lesz, ami a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel való együttműködésüknek is köszönhető.

A konferencia első két napján több mint 30 kutató 20-20 perces előadását hallgathatjuk meg.

Sorra kerülnek például az alábbi témák: az egészségünk és az interaktív történetmesélés; új technológiák megtestesítése, virtuális megvalósulás; a társadalmi nemek és a digitális reprezentáció kapcsolata; a performativitás és a színház esete az interaktív digitális narratívákkal; a Metaverzum megtervezése multidiszciplináris szemszögekből.

A harmadik, szombati napon workshopokon vehetünk részt. Chris Roth médiapszichológus, a HKU egyetem oktatója a gyász folyamatáról és az interaktív történetmesélésről, Branko Sujic szerbiai operatőr, a belgrádi Filmművészeti Egyetem oktatója pedig a volumetrikus technológiáról fog workshopot tartani, míg a finn előadóművész, Samee Haapala immerzív színházi workshopot tart.

A Zip-Scene konferencia a Zip-Scene blog és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem társszervezésében jön létre. Az eseményt a Nemzetközi Visegrádi Alap, a Nemzeti Kulturális Alap és a Finnagora támogatja.

Fotó: Novák Doro