Ősz Gábor: Nagyítás A. kép, 2010. ? Gábor Ősz. A művész jóvoltából |
A 2010-ben a Paris Photo BMW-díját elnyert művész eddigi életművén végigtekintve szembeötlő a következetesség. Hónapokon, esetleg éveken át foglalkozik egy-egy problémakörrel, amelynek során fény és építészet kapcsolatát vizsgálja, vagy olyan kérdéseket analizál, hogy mi a fotografikus reprezentáció határa, mi a valósághoz való viszonya, mi az, amit valósnak nevezünk. A kísérletező, konceptuális jelleg végigkíséri tevékenységét, amelynek alapja az a töretlen figyelem, amely a valóságra, valamint az ember és az őt körülvevő tér kapcsolatára irányul. Analóg fotográfiai eljárások - mint a camera obscura vagy lyukkamera technika - használatával visszafogott képi világú, esztétikailag rendkívül erős karakterű fotográfiai életművet alkotott.
Mire alkalmas a kép? Miből áll össze a kép? E két kérdés ugyanolyan fontos, mint a leggyakrabban feltett: mi a kép? Ősz Gábor hosszú évek óta folytatott, módszeres vizsgálataiban a három problémát egyenrangúan és párhuzamosan szemléli; sorozataiban egymással szorosan összefüggő kísérleti helyzeteket hoz létre, amelyekben a képiség jellemzőit kutatja. Kísérletei alapvetően három nagyobb csoportot alkotnak. Első megközelítésben a fény jelenségéből és észlelésének élményéből kiindulva veti fogalmi vizsgálat alá a fényből létrejövő képet.
A megnyitóról készült videóriportunk itt látható.