Hatalom és szerelem a színpadon
Húsz év után újra színpadra állítják az angol drámaíró, költő és műfordító Christopher Marlowe II. Edward című művét Magyarországon. Alföldi Róbert az elmúlt egy év külföldi tartózkodása és számos rendezése után ezt a művet választotta 2016. évi magyarországi bemutatójául. Forgách András fordításával igazán különleges helyszínen láthatják a nézők a darabot.
A Shakespeare-rel egy évben született Christopher Marlowe-t Shakespeare elődjének, úttörőjének tekinti az angol irodalomtörténet. Shakespeare mint színpadi szerző abban az évben indult, amikor Marlowe tragikusan meghalt. Hatása azonban mindvégig kimutatható a legnagyobb drámaíró művein. Úgy is mondhatjuk, hogy Marlowe kezdeményezte azt a drámaszerkesztési formát, amelyet Shakespeare a legmagasabb színvonalra emelt. A II. Edward műfajilag előkészítette Shakespeare királydrámáit.
A II. Edward „két karrier – két bukás” története, mely az 1307-től 1330-ig tartó eseményeket tárgyalja: II. Edward király trónra lépésekor visszahívja udvarába Piers Gavestont, kegyencét és barátját. Az ország nagyjai elviselhetetlennek ítélik a helyzetet, és elérik, hogy a „felkapaszkodott franciát” elfogják és megöljék. A férjétől elhidegült Izabella királyné Mortimert veszi maga mellé, aki nemcsak lemondatja trónjáról a királyt, de méltatlan körülmények közé kényszerítve megöleti. A hatalmat átvevő trónörökös, III. Edward azonnal kivégezteti Mortimert, és levágott fejét apja ravatalára helyezi.
Marlowe drámája három részre osztható: az első a „hibbant” király és Gaveston kapcsolatát ábrázolja; a középső Edward átmeneti egyeduralkodását mutatja be; a harmadik Mortimer hatalomátvételéről és dicstelen bukásáról szól. Azon túl, hogy Marlowe hiteles képet ad a később feudális anarchiának nevezett korszakról – és ezt az állapotot valóban kiválóan tükrözi a zaklatott, szinte villanásokra bontott cselekmény –, a politikai zűrzavar mellett egy érzelmi zűrzavar, a homoszexualitás elmélyült ábrázolására is vállalkozott. A jelenség maga nem volt ismeretlen a „legfelsőbb körökben”. Színpadra vinni azonban a maga teljes bonyolultságában itthon eddig csak kevesen akarták vagy merték.
Alföldi Róbert azonban ezt a művet választotta 2016. évi magyarországi bemutatójául. A darabot a Budapest Music Centerben (BMC) láthatják október 7-én, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretein belül. A BMC történetében is rendhagyónak tekinthető az előadás, hiszen koncert-termükben eddig dramatikus mű még nem szerepelt.
A darab élőzenei kísérettel, sok számmal egészül ki, melyeket Gőz László zenei vezető állított össze. A díszletet, valamint a korhű, ám mégis újra gondolt, modern jelmezeket Tihanyi Ildi álmodta meg. A főszerepben Fekete Ernőt, a Katona József Színház vezető színészét, és további főbb szerepekben két fiatalt, a friss diplomás Patkós Mártont és az egyetemi hallgató Medveczky Balázst láthatjuk. Az első osztályú szereposztás is bizonyítja, hogy fontos művel állunk szemben, mely remélhetőleg nagy érdeklődésre tart számot. A BMC bemutatót követően 2016 novemberétől az Átrium tűzi műsorára a produkciót.
Bemutató: 2016. október 7. Budapest Music Center
További előadások: 2016. október 8., 9.
Alkotók
Rendező: ALFÖLDI RÓBERT
Fordító: FORGÁCH ANDRÁS
Zenei vezető: GŐZ LÁSZLÓ
Díszlet-, jelmeztervező: TIHANYI ILDI
Szereplők
II. Edward FEKETE ERNŐ
Gaveston / III. Edward PATKÓS MÁRTON
Kent SZATORY DÁVID
Ifjú Mortimer MAKRANCZI ZALÁN
Idősebb Mortimer / Arundel / GYABRONKA JÓZSEF
Sir John Hainault / Berkeley / Lightborn
Püspök / Érsek / Idősebb Spencer JORDÁN TAMÁS
Izabella RADNAY CSILLA
Ifjú Spencer MEDVECZKY BALÁZS
Lancester / Apát / Gurney MIHÁLYFI BALÁZS
Warwick / Rice Ap Howel / Matrevis FÁBIÁN SZABOLCS
Unokahúg / Katona / Követ / Kaszás SZTARENKI DÓRA