Az intézmény a magyar közlekedés és járműgyártás szempontjából kiemelt értékű jármű és jelentős mennyiségű további műtárgy, többek között modellek, egyenruhák, valamint térképek restaurálásával és beszerzésével újítja meg páratlan gyűjteményét. Az új műtárgyakat, valamint a gyűjtemény régebbről ismert darabjait a nagyközönség a múzeum 2026-ra felépülő új otthonában tekintheti meg.
Az intézmény Európa egyik legrégebbi alapítású közlekedési múzeuma, hatalmas, több mint 120 éve gyarapodó gyűjteményének jelentős részét azonban a korábbi, városligeti kiállítóhelyén helyhiány miatt nem tudta bemutatni a látogatóknak.
„Soha korábban nem volt ilyen átfogó és nagyszabású értékmentő program a magyar közlekedéstörténeti emlékek megőrzésében, mint amiről a kormány most döntést hozott” – jelentette ki Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója a hétfőn megjelent határozat kapcsán.
Az intézmény az elmúlt öt évben önerőből, magánszemélyekkel, a városi közlekedési és a közlekedési társaságokkal összefogva gyűjtött be több Ikarus autóbuszt és trolibuszt. A múzeum villamosgyűjteményébe 2018-ban több mint 30 év után először sikerült újabb villamost, a vidéki villamosüzemeink elmúlt évtizedeit jelképező Bengálit beszerezni. Ennek restaurálása azonban eddig forrás hiányában nem kezdődhetett meg. A vasúti gyűjtemény olyan értékes elemeket tartalmaz, mint a sebességrekorder 242-es és a legendás 424-es gőzmozdonyok. A kormány által jóváhagyott forrás segítségével a vidéki vasútállomásokon álló, múzeumi gyűjteménybe tartozó szobormozdonyok megújítása is lehetségessé válik.
A program sikere érdekében a múzeum raktározási kapacitásainak és a restaurátorműhelyeinek fejlesztése is elengedhetetlen. A kormány ezért 2026-ig összesen 6,674 milliárd forinttal támogatja a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot.
A nyitóképen a leendő múzeum terve. Forrás: Építészfórum