Hatmillióan keresték fel a tavaly elhunyt világhírű művész, Christo tervei alapján becsomagolt párizsi Diadalívet. A mű gazdasági hatásairól készült tanulmány szerint a látogatók közül 3,2 millió turista volt, közülük 1,1 millió kifejezetten a bebugyolált Diadalív miatt látogatott Párizsba. 2,8 millióra becsülik a párizsi és a Párizs környéki látogatók számát.
A becsomagolt Diadalívre többen voltak kíváncsiak, mint a becsomagolt Reichstagra Berlinben 1995-ben (5 millióan) vagy a Kapuk című gigantikus installációra New Yorkban 2005-ben (4 millióan). A bolgár származású Christo 1961-ben dolgozta ki a Diadalív becsomagolásának tervét. A mű végül a részletes rajzok és modellek alapján unokaöccse, Vladimir Yavatchev irányításával születetett meg 14 millió eurós ráfordítással.
A posztumusz elkészült párizsi installációhoz mintegy 25 ezer négyzetméternyi ezüstös és kék, újrahasznosított műanyag csomagolóanyagot, valamint 3000 méternyi vörös kötelet használtak fel. A párizsi Champs-Elysées egyik végét uraló emlékmű becsomagolásának 14 millió eurós (ötmilliárd forintos) költségét Christo-művek, köztük vázlatok, kollázsok, makettek, metszetek és az 1950–60-as években készült alkotások eladásából finanszírozták.
Az installációt szeptember 18. és október 3. között lehetett megtekinteni közelebbről is. Az érdeklődők közül 63 500-an jegyet váltottak, hogy felmehessenek a becsomagolt épület tetejére is. A kiállítás két hete alatt 19,3 százalékkal nőtt meg a turisták száma Párizsban.
Nyitókép: a párizsi Diadalív becsomagolva. Fotó: Shutterstock/Andrej Antipov