A hátsó traktus lakója
| MTI Fotók: Bruzák Noémi |
A világhíres napló az emberi remény, életvágy, a lét megrázó erejű dokumentuma. Szerzőjének, s a fizikai tárgynak, a tintával teleírt, telerajzolt, fotókkal díszített diáriumnak sorsa pedig az emberi gonoszságé. A két év pedig, melyet Anne a családjával rejtekhelyén, holland segítőik áldozatkészsége révén eltölthetett, az emberi nagylelkűségé és a rettenthetetlen bátorságé. A Gonosznak a modern történelemben tett legpusztítóbb, evilági tombolását monumentális, lábról leverő adathalmok, emlékek, térformák ugyanúgy képesek érzékeltetni, mint a legszemélyesebb, legintimebb apróságok. Már amennyire a Holokauszt s a többi égbekiáltó gaztett érzékeltethető, felfogható egyáltalán.
Anne Frankra emlékező vándorkiállítást hozott a budapesti Holokauszt Emlékközpontba az amszterdami Anne Frank Ház. Kiválóan szerkesztett, tetszetős paravánokon követhetjük végig egy szinte el sem kezdődött élet állomásait, melyben egyetlen röpke év is korszaknak számít. A kronologikusan szerkesztett tablók, mint a kommentárok keretébe foglalt Talmud-lapok: középmezejükben a kislány és családja sorsáról tanúskodó fényképek, napló- és visszaemlékezés-töredékek. Köröttük, mellettük az adott pillanat eseményei, a háborús dolgok aktuális állása, a nemzetközi gyűlölet-index, a halálipar, a pusztulás jelentései. Az Anne Frank kiállítás a lehető legszemélyesebben szól hozzánk, bravúrosan úgy, hogy jelentését s a történetet felnőtt és gyerek egyaránt érthesse. És ott vannak a tekintetek: áldozatok, túlélők, hősök és gyilkos gazemberek pillantásai korabeli fényképekről.
A valamikor 1945 márciusában, Bergen-Belsenben, tífuszban meghalt, s feltehetően egy tömegsírban elföldelt kislány naplóját 1947 óta 55 nyelvre fordították le és harmincmillió példányban adták el. Anne Frankról nemrégiben egy iráni hivatalos lapban, világszerte hatalmas felháborodást keltő karikatúra jelent meg: a képen Adolf Hitlerrel fekszik egy ágyban. A Führer így fordul hozzá: "aztán, Anne, ezt is írd meg a naplódban!"