A kép Jacob Lawrence (1917-2000) amerikai művész alkotása, aki az 1950-es évek polgárjogi mozgalmai idején 30 festményt készített a Struggle: From the History of the American People című sorozatában. A képeket – melyek közül az évtizedek során öt szem elől tűnt – a Met most kiállította, üresen hagyva a helyét a hiányzó daraboknak.
Az egyik látogatónak a kiállítás megtekintésekor azonnal eszébe jutott az Upper West Side-on, a Mettől nem messze élő szomszédai lakásában látott festmény, amelyről tudta, hogy Lawrence alkotása, és gyanította, hogy az egyik hiányzó darab lehet. Hazaérve bátorította a szomszédokat, hogy vegyék fel a kapcsolatot a múzeummal.
A Struggle-sorozat 16. számú képét, amely egy 1786-os massachusettsi felkelést ábrázol, az idős pár 1960-ban vásárolta meg egy csekély összegért egy helyi jótékonysági aukción. Elmondásuk szerint nem tudtak arról, milyen művészettörténeti jelentőségű képet vásároltak.
„Úgy éreztem, tartozom azzal a művésznek és a Metnek is, hogy megengedem, hogy kiállítsák a festményt. A kép hatvan éve lóg a nappalimban” – mondta a tulajdonos. A nő 27 évesen vásárolta meg az elveszettnek hitt alkotást a férjével.
A múzeum megerősítette, hogy Lawrence eredeti alkotásáról van szó.
Az idei kiállítás szervezésének idején öt kép holléte volt ismeretlen, közül kettőnek – köztük a most előkerültnek – csak a címét ismerték a több mint hatvan évvel ezelőtti kiállítások katalógusa alapján. A 16-os, There are combustibles in every State, which a spark might set fire to. – Washington, 26 December 1786 című panelt például csak egy üres képkeret képviselte a Met kiállításán.
Nyitókép: Jacob Lawrence egy festménye