Az Antalya nyugati, Kaş és Demre kerületében tervezett, mintegy 2,165 milliárd török lírába (nagyjából 25,35 milliárd forintba) kerülő új, négysávos út 11 hidat és viaduktot, hat alagutat, valamint 12 alul- és felüljárót foglalna magába. A National Geographic cikke szerint a gigantikus autópályaprojekt számos történelmi és természeti területet érintene, melynek részeként – a környezeti hatásvizsgálati jelentés alapján – az útvonalon több mint hatvanhatezer fát vágnak majd ki. A pálya a hírek szerint áthalat Adriake, Myra, Sura ókori városain, negatívan érinti majd a Kaş és Kalkan közötti védett természeti területeket, és mezőgazdasági művelés alatt álló földeket is szétvághat.
Mindez óriási felháborodást váltott ki a szakemberek és a laikusok körében egyaránt. Nezih Başgelen, a Kulturális és Természeti Örökség Megfigyelő Platform régésze kérte, hogy a civilek, különösen a történelmi és természeti örökség védelméért tevékenykedők lehetőséget kapjanak a véleménynyilvánításra. A szakember szerint félő, hogy a beruházás helyrehozhatatlan károkat idéz elő a történelmi Lükia térségében. Başgelen megjegyezte, az autópálya Beymelek Dalyan-lagúnától indul majd, amely 44 halfaj táplálkozási és fejlődési területe, és a tengeri rákok számára is kulcsfontosságú szereppel bír. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a fakivágások mellett nagy mennyiségű föld kiemelését is tervezik, ez pedig ugyancsak visszafordíthatatlan következményekkel járna.
Myra ókori városa. Fotó: Shutterstock / Yalcin Kahia