Tommy Vig hazatérése után számos nagyszabású koncertet adott, de ezek közül is kiemelkedik, mikor 2013-ban Aranyszimfóniákkal köszöntötte a londoni olimpia győzteseit a Duna Palotában. A nyolc jazzszimfónia előadása során a zenekar tagjaként Kozák Danuta, Berki Krisztián és Pars Krisztián is színpadra lépett és együtt muzsikált a zenészekkel.
Az idei olimpiai játékok előtt Riói aranyálmok címmel bíztatás gyanánt komponált műveket olimpikonjainknak, amelyeket a Müpában adott elő nagy sikerrel, vezényelve a Tommy Vig Sinfoniettát. Ezúttal azonban már a riói győztesek előtt tiszteleg legújabb szerzeményeivel az örökifjú jazzfenomén.
A műsoron főleg ősbemutatók, tehát vadonatúj szerzemények (csak emlékeztetőül: Szász Emese, Szilágyi Áron, Hosszú Katinka, Kozák Danuta, a női kajak kettes és a női kajak négyes tiszteletére) szerepelnek, melyek mindegyike a modern jazz és a klasszikus kortárs zene ötvözete.
A koncert napján a BJC előterében tekinthetők meg Tommy Vig egyedi kollázsai: tíz modern, absztrakt képzőművészeti, háromdimenziós alkotás. A koncert előtt pedig a Tommy Vig ? Mozaikkockák egy zeneművészről című könyvről beszélget Márton Attila jazzkritikus a kötet szerzőjével, Máté J. Györggyel.
Tommy Vig 1956-ban hagyta el Magyarországot. Korábban csak csodadobosként emlegették, hiszen hétévesen már jópár fellépésen túl volt ? játszott a Zeneakadémián, a Fővárosi Nagycirkuszban és a Városi Színházban, nyolcéves volt, amikor lemeze jelent meg Bécsben a legkiválóbb ausztriai jazz szólistákkal. Majd 1956 novemberében, 18 évesen menekült el a kommunizmus elől, és nem sokkal azután, hogy a bécsi Zeneakadémián Zawinul triójában dobolt, az Egyesült Államokba utazott, és ott is telepedett le, 2006-ig New Yorkban, Los Angelesben, illetve Las Vegasban élt és muzsikált.
A kint töltött fél évszázadban jelentős karriert futott be, hiszen olyan neves szupersztárok társaságában állhatott színpadra, mint Frank Sinatra, Miles Davis, Sammy Davis Jr., Michel Legrand, Quincy Jones, a The Beach Boys, a Manhattan Transfer, Woody Allen, Rod Stewart, Diana Ross vagy Michael Jackson. A világ leismertebb nagy stúdióiban, így többek között a Warner Brothers, a Fox, az Universal, a CBS, a Columbia stúdióiban dolgozott filmzeneszerzőként, karmesterként, hangszerelőként, dobosként vagy éppen vibrafonosként. Több mint 1400 stúdió felvételt tudhat a háta mögött, kétszer az Oscar-díj gálán is fellépett, és 2001-ben a Los Angeles Jazz Societytől a vibrafonosok Oscar-díját vehette át.
Tommy Vig volt 1984-ben Los Angelesben a hivatalos Olimpiai Jazz Fesztivál rendezője is. Az akkor még Amerikában élő Tommy a négy napon át tartó rendezvényt a sportversenyek napjaira időzítette, illetve az azt megelőző hetekben megtartott Olympic Arts Festival részeként menedzselte. Olyan előadókat vonultatott fel a rendezvényen, mint Benny Carter és Shelly Manne, Terumasa Hino és Albert Mangelsdorff, és a jazzfesztivál négy napján végig az ő nagyzenekara kísért. Tommy és az Olympic Arts Festival más szervezői tehát visszacsempészték a coubertini gondolatot az ötkarikás játékok mellé. Nem a versenyszellem, hanem egy nemzetközi jazz-seregszemle eszméje dominált az Olympic Jazz Festivalon. Tommy Vig szerényebb keretek között, de hazánkban is folytatja, amit Los Angelesben elkezdett.
Vig-nap a Budapest Jazz Clubban
2016. december 3., szombat
18.30. Tommy Vig ? könyvbemutató
Márton Attila jazzkritikus beszélget a könyv szerzőjével, Máté J. Györggyel
20.00 Kortárs jazzkoncert ? riói aranyérmeseink tiszteletére
Közreműködők:
Tommy Vig ? zeneszerző, karmester, dob, vibrafon
Mia Kim (USA) ? ének, vibrafon
Jeszenszky György ? dob
Csuhaj Barna Tibor ? nagybőgő
Zsoldos Béla ? ütőhangszerek
Papp Mátyás ? harsona
Gyárfás István ? gitár
Joe Fritz ? klarinét