A KÜLÖN Ter/m/ek című tárlat izgalmas bepillantást enged a kortárs műtermekben folyó jelenlegi alkotómunkákba.
A hét kiállító művész munkásságának karaktere különböző, ennek ellenére az egyes termek kiállításait összetartja a közös cím, a közös katalógus, és az, hogy minden esetben a Műcsarnok munkatársai válogatnak a művek közül.
Németh Marcell szobrászművész HEAVY METAL elnevezésű termében nemzetközi viszonylatban is egyedülálló technikájával elkészült alkotásain teljesen hétköznapi tárgyakat jelenít meg. Az acéllemezeket vegyszerekkel maratja, ezzel színezi a fémet, továbbá különleges plasztikai megmunkálásával a sík- és térbeli ábrázolás összekapcsolását is eléri a darukat, magasfeszültségű tartóoszlopokat, ipari tájképeket feldolgozó alkotásain.
Az autonóm textilművész Richter Sára közel 50 méteres installációja külön erre a kiállításra készült. A nyers lenvászonon a hímzések, applikációk, írások egy egészen intim, női világot közvetítenek: emlékeket, érzéseket, vágyakat, mindent, AMI SZEMÉLYES. A térben labirintussá, csali kertté rendezett vászoncsíkok mentén sétálhatunk a történetekben, rátalálva akár a számunkra személyes gondolatokra, élményekre is.
Horváth Éva Mónika az elmúlt 7 évben az őt leginkább foglalkoztató kérdést járja körül, a CRITICAL MASS című ciklusában megpróbálja az emberi tömegek vizuálisan megragadható energiáját ábrázolni, a kiállított munkák a tökéletesen megtelt világ, a tömeges helyzetek anomáliáit ragadja meg. Ciklusának jellemző színe a televíziókészülékek által kisugárzott, mindent elborító szürkéskék szín.
Bojti András MÁS VILÁG című terme a művész legújabb acél térplasztikáit tárja a közönség elé, egy meditatív szobrászi világot tárva fel. A kiállított műtárgyakon túl a fénytörések, az árnyékok, reflexiók is tervezettek, olyan környezetet teremt, amelyben a technika és a meditáció együtt tud létezni, sőt kiegészítik egymást, inspirálva a nézőket a látottak újragondolására.
A Műcsarnok XI. termében, az apszisban kaptak helyet a Magyarországon élő és alkotó szerb művész Milorad Krstić erre az alkalomra készült munkái. Az alkotások igen sokféle műfajt és technikát ölelnek fel az akrilfestményektől az úti beszámolóként küldött, frízszerűen egymás mellé helyezett képeslapokig, a filmes alkotásoktól a tárgyszerűen megrajzolt, vitrinekben látható rovar- és emberszerű alakokig.
Ugyanebben a térben vitte színre 2011-ben a Forte Társulat a Ruben Brandt, egy műgyűjtő csoportos portréja című mozgásszínházat, amely fontos előzménye lett a művész 2018-ban bemutatott, Ruben Brandt, a gyűjtő című animációs filmjének, amelyhez a mostani tárlat több munkája is kötődik. Így válik igazán érthetővé a kiállítás szlogenje: SPIRIT OF THE MŰCSARNOK.
Szabó Ábel festményein budapesti városképek, utcarészletek, buszmegállók láthatók kifinomult festési technikával megjelenítve. A legújabb művein a tömegközlekedési eszközök ablakából megpillantott tájrészletek jelennek meg, belekomponálva az ablakok karcosságát és összefirkáltságát is. A "nem odaillően szép" fényhatások, színek azt eredményezik, hogy az elhagyatott terek életre kelnek emberek hiányában is. A hamis látszat ellenére az üzenet eljut a publikumhoz, érthetővé válik a LÁTVÁNY A DOLGOK MÖGÖTT.
Ördög Noémi - művésznevén Naomi Devil - vászonra festett olajfestményeit a művész több korszakából válogatták erre a kiállításra. Nem csupán a témaválasztásban, hanem az alkalmazott technikákban is változtat a művész, felhasználva sok esetben a digitális technikát is.
Alkotásaira jellemző a kompozíció és a színhasználat szempontjából is intenzív vizualitás. Festői világában felhasználja a korábbi évszázadok műveit, 21.századi, fiatalos életérzéssel ruházva fel azokat. A különböző korszakokat tematikájukban összeköti VÉNUSZ, az örök nő, nőiesség.
A kiállítás február 27. és március 24. között tekinthető meg a Műcsarnokban.
Fotók: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond.