A hét évtizede működő Baross Imre Artistaképző Intézet első előadását tartották meg december 2-án Bűnök és bűnhődések címmel a Pesti Magyar Színházban. Az előadást megelőző sajtótájékoztatón értékes információk derültek ki a műfaj múltjáról és a fiatal artisták esélyeiről.
Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára szerint a cirkuszművészet megújuló úton indult el, amelyen a társművészetekkel folytat kiemelt együttműködést. „Azon túl, hogy a gyerekek az artistaképző iskolában a műfajhoz szükséges ismereteket elsajátítják, közismereti tárgyakat is tanítanak nekik” – mondta. Kifejtette, mennyire nagy öröm és eredmény, hogy vannak olyan oktatóik, akik a tananyag átadása mellet készek belevágni egy olyan feladatba, hogy például Dosztojevszkijt tanítanak a diákoknak a cirkuszművészet eszköztárának segítségével.
Megtudtuk, hogy az eltelt közel hat hónapban tárgyalásokat folytattak egy kínai nemzetközi artistaképző iskolával annak érdekében, hogy egy teljes osztály tanulhasson Kínában. „Bízunk abban, hogy a januári cirkuszfesztiválon aláírhatjuk a két intézmény közötti együttműködési megállapodást” – tette hozzá Fekete.
Murainé Szakáts Ildikó, a Baross Imre Artistaképző Intézet igazgatója arról beszélt, hogy mostanra az intézmény kétszáznegyven tanulót tudhat magáénak, közülük százhetven artistanövendéket. „A világ számos pontján vannak diákjaink” – emelte ki. Idén szeptemberben partnerségi szerződést kötöttek a Cirque du Soleil-jel, ennek értelmében az intézmények tanárai egyes területeken közösen dolgoznak majd.
Murainé Szakáts Ildikó a Kultúra.hu-nak az iskola népszerűsítéséről elárulta, hogy a szokásos hirdetési kampányokon túl pályaválasztási kiállításokon vesznek részt, valamint a cirkuszpedagógiai programokon keresztül a Fővárosi Nagycirkusz is segíti őket ebben.
Fekete Péter arra a kérdésre, miért éri meg egy mai fiatalnak artistának lenni, elmondta, hogy a művészi hajlam mindannyiunkban ott van, mindenki szereti valamilyen formában az érzelmeit kifejezésre juttatni. „Aki a test mozgásából adódó önkifejezés mellett teszi le a voksát, hamar felfedezheti magának az artistaművészetet, ráadásul emberi erővel megfogalmazható csodavilágot ismerhet meg” – vélte. „Virtuális világunktól elszakadva ez rendkívül vonzó lehet a fiataloknak” – emelte ki.
Meglátása szerint újat építeni kivétel nélkül csak úgy lehet, ha a tradíciókat tökéletesen tiszteletben tartjuk. Aki a cirkuszművészet tradicionális elemein átlép vagy azokat semmibe veszi, annak nem lesz eszköztára. A megújulás a felkutatással, megismeréssel kezdődik” – emlékeztetett. Arra a felvetésre, mennyire jelennek meg ebben a műfajban a magyar jegyek, kifejtette, hogy életünk részét képezi a magyarságunk. Ehhez nem kell magyarkodni, valamit piros-fehér-zöldbe csomagolni, hogy az érzelmeink, a világról alkotott véleményünk meglátszódjon egy-egy produkción. A Kínában tett látogatás kapcsán megjegyezte, hogy az ott megismert fegyelem, elhivatottság és szigorú munkával kitöltött napirend valamennyi itthoni diák számára követendő példa tud lenni.