Vágó, focus puller, scriptes, grip asszisztens ? megannyi szakma, amelyről nem sokat tudunk, pedig mióta a hollywoodi filmipar felfedezte magának Magyarországot, egyre inkább szükség van az utánpótlásukra. ?A vágás szerepe elképesztően felértékelődött az elmúlt években. A filmiparban ma világszerte épp olyan fontosságot tulajdonítanak a vágói munkának, mint amikor az író, az operatőr, a rendező, vagy a zeneszerző munkájáról van szó. Ők azok, akik a vizuális történetmesélés folyamatában ott állnak a rendező mellett, és képviselik a film érdekeit? ? mesélte Incze Ágnes, hozzátéve, hogy iskolájuk alapvetően filmes szakmák oktatására vállalkozik, de ősszel két, úgynevezett alkotói terület, a vágás mellett az írás képzése is elindul. Felfogásunk szerint a forgatókönyvírás is elsősorban szakma, amit lehet mesteri, vagy olykor művészi szinten végezni, de mindenekelőtt magát a mesterséget kell megtanulni és a gyakorlatban alkalmazni.
A focus puller és a kameraasszisztens feladatköre az, hogy a forgatáshoz szükséges, megbízható technikai hátteret megteremtse. Mindketten közvetlenül az operatőr irányítása alatt dolgoznak, az ő munkáját segítik. ?Hatalmas felelősséggel jár ez a munka. Nemcsak azért, mert adott esetben többmillió dolláros költségvetésű filmekben dolgoznak világszínvonalú eszközökkel, hanem azért is, mert ezen a területen tényleg millimétereken múlik egy jelenet sorsa? ? ezt már Salamon András rendezőtől tudtuk meg, aki kifejezetten fontos szerepet tulajdonít a rendezőasszisztensnek is, aki ? elmondása szerint ? akkor csinálja jól a feladatát, ha nélkülözhetetlenné teszi magát.
?A produkciós asszisztens a fiatal, kezdő filmesek körében az egyik legnépszerűbb munkakör? ? mondta Incze Ágnes, ?hiszen ez az alapja, a belépő szintje a filmes gyakornoki munkának, amelyhez elsősorban a filmezés iránti elkötelezettség szükséges, de persze nagy előnyt jelent a jó kommunikációs készség?. ?Bár sokan még nem is hallottak róla, de a scriptes a játékfilm forgatás elengedhetetlen szereplője? ? jegyezte meg Salamon András, hozzátéve: ?a rendező közvetlen munkatársaként folyamatosan őrködik a felvett beállítások vághatósága felett, információkat gyűjt és tárol, nyilvántartást vezet, ő figyel, hogy a jelenetek magával ragadhassák a nézőt?.
Elmondták: a hangasszisztens szoros együttműködésben dolgozik a vezető hangmesterrel a stúdióban, vagy a helyszíni hangmesterrel és a mikrofonossal a filmforgatásokon, hogy a legjobb minőségű hangot tudják felvenni. A hangasszisztens munkája nélkülözhetetlen a hangi utómunka teljes folyamatában, a hangstúdióban és a különféle hangi utómunka műhelyekben. A GRIP mint munkakör, pedig ?kameramozgatási technikus?-ként fordítható magyarra. Feladata, hogy felépítse és működtesse a kamerát kiszolgáló, tartó, mozgató eszközöket. A forgatás során szorosan együttműködve dolgozik a kamera csapattal és a világosítókkal.
A Lumi?re Filmiskola képzéseire megéri jelentkezni!
Fotó: pixabay.com