Himbálózóval bővült a BKV szentendrei tömegközlekedési múzeuma

Program

Az április 1-jén újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum újabb járművel, egy egykori Margitszigeti Sétajárattal gazdagodott. A típus első járműveit 47 évvel ezelőtt éppen április első napján állították forgalomba.

Margitszigeti Sétajárat, „himbálózó”, UAZ 451-es. Fotó: BKV Zrt.
A „himbálózó” becenevű UAZ 451-es jármű. Fotó: BKV Zrt.

A retró jármű mellett több patinás, évszázados múltra visszatekintő közlekedési eszköz is várja a látogatókat a szentendrei HÉV-állomás mellett található közlekedési múzeumban.

Az idényjellegűen, tavasztól őszig nyitva tartó Városi Tömegközlekedési Múzeum a főváros és Magyarország közösségi közlekedésének történetét mutatja be. A főváros arculatát a hetvenes-nyolcvanas években meghatározó BKV-s Ikarusok és Ganz-villamosok mellett olyan különleges közlekedési eszközök is megtekinthetők itt, mint a Ganz-Hunslet metrószerelvény motorkocsijának prototípusa vagy egy 1897-ben készült, 1906-os állapotában helyreállított villamos.

A BKV Zrt. tájékoztatása szerint a gyűjtemény most egy újabb unikális, retró járművel, az egyik egykori Margitszigeti Sétajárattal bővült.

A himbálózó története 1977-ig nyúlik vissza, ez a különleges járműtípus a Nysa mikrobuszszerelvények kivonása után került a Városligetbe és a Margitszigetre.

A négy új sétajárat az UAZ 451 típusú szovjet terepjárók gépészeti főegységeinek felhasználásával készült a BKV-nál. A két pótkocsit maga után húzó mikrobusz mindhárom kocsija nyitott utastérrel készült, a sofőr zárt fülkéjében alakították ki az idegenvezető ülőhelyét is.

Míg a korábbi Nysa sétajárat csak tíz kilométer per órás, a UAZ mikrobuszok már 25 kilométeres sebességgel közlekedhettek. A piros-fehér fényezésű szerelvények 48 embert tudtak egyszerre szállítani, és a BKV kőbányai garázsa volt az otthonuk. Az 1977-ben készült első generációs négy járművet 1989-ben cserélték le.