A Meetlab alkotói, Ivanyos Ambrus és Tóth Bálint évek óta kutatják az eltűnés jelenségét. A 2018-as PLACC Fesztiválon mutatták be a How to disappear completely in Budapest elnevezésű telefonos applikációt, melynek utasításait követve úgy fedezhetjük fel a várost, hogy közben egy történet részesei lehetünk: a városba érkező idegen, Andrej Ivanov nyomába eredünk, aki azt akarja kideríteni, miért tűnnek el itt az emberek.
A két fejlesztő nemrég a török Urban Tank szervezet három tagjával, Melis Varkallal, Sevcan Sönmezzel és Tuba Do?uval közösen megalkotta a kiterjesztett városi hangjáték izmiri változatát.
A történet a budapesti pilot verzióhoz hasonlóan egy nem lineáris, nyitott narratív struktúrán alapul, ami talán leginkább a régi Kaland, játék, kockázat könyvekre emlékeztethet minket: úgy bolyongunk Izmir történelmi negyedében, a Kemeralt?-bazárban, hogy közben a választásaink határozzák meg, milyen epizód következik a történetben. Az egyes jelenetek pedig összefonódnak a város mindennapi életével, ezáltal sokkal mélyebben megismerhetjük Izmirt, mint ha vezetett városnézésen vennénk részt.
?A projekttel az volt a célunk, hogy kulturális együttműködést építsünk ki a két város, Budapest és Izmir között, ugyanakkor nemcsak a tér sajátos megismerése érdekelt minket, hanem az is, hogy hogyan tudunk az építészet, a design, a film és az irodalom eszközeivel dolgozni anélkül, hogy kijelölnénk egyetlen szerzőt, aki irányítja az egész folyamatot? ? mondta el Tuba Do?u építész. A projektben rajta kívül írók, filmesek és más művészek vettek részt, akiknek pedig nem voltak a várossal kapcsolatos közvetlenebb tapasztalataik, így teljes mértékben egymásra voltak utalva. ?Nagyon sokat tanultunk egymástól, közösen kutattuk a város jeleit, hogy felépítsük azt a narratívát, ami a leginkább segít feltárni Izmir rejtett útvonalait? ? tette hozzá.
Az izmiri séta a budapesti változathoz képest sokkal inkább támaszkodik a város tereptárgyaira, épületeire, jellegzetességeire. Mivel a török Urban Tank szervezet nagyon régóta dolgoz ki különböző módszereket a város megközelítésére, elsősorban azért érdekelte őket Ivanyos Ambrus és Tóth Bálint eredeti ötlete, mert kíváncsiak voltak arra, hogyan lehet egy fiktív történetet megfeleltetni egy valós térrel, és a hétköznapi városi környezet hogyan alakul át színpadi díszletté.
?A történet által szerettük volna olvashatóvá tenni a várost, amiben a főhős folyamatosan eltűnik, de maga az eltűnés aktusa nemcsak Andrej szemszögéből értelmezhető, hanem utal a történelem, a múlt elvesztésére, összefonódik a környezetünkben fellelhető nyomokkal, épületekkel, emlékekkel, pletykákkal, de még az egyes épületek funkcióival is. A történet helyszínéül azért Kemeralt?t választottuk, mert ez egy csodálatos útvesztő számtalan nagyon különböző helyszínnel, és még minket is minden alkalommal meglep, amikor visszatérünk ide? ? mondta el Tuba Do?u.
Az alkalmazást követve egyedülálló lehetőségünk nyílik a város mélyrétegeinek megismerésére: az egyes epizódokat hallgatva és a térképen haladva megelevenednek előttünk Kemeralt? rejtett kincsei, olyan helyszínek vagy épületek, amik mellett egyébként lehet, hogy csak úgy elsétáltunk volna. Az applikáció segítségével minden érzékszervünkkel befogadhatjuk, láthatjuk, hallhatjuk, szagolhatjuk, megérinthetjük a várost. Az egyes epizódok részletesen bemutatják az utcák, az épületek és az egyes helyszínek történelmét, valamint az itt élő emberek mindennapi életét. Különösen jó terep erre ez a nagy múltú, történelmi negyed, elsősorban labirintusszerű sikátorai és mindig nyüzsgő piaca miatt, ahol minden képzeletet felülmúló módon keverednek a színek, a szagok és a zene.
A játék pedig segít felfedezni ezt a kavalkádot, ugyanakkor rejtett összefüggésekre is rámutat. Jó példa erre az a rész, amikor eljutunk egy hatalmas, sárga keretes tükörhöz, ami a körülötte található órákkal, festményekkel, képekkel akár egy nappaliban is állhatna, de valójában szabadtéren van, árusok boltjai veszik körül. Andrej belenéz ebbe a tükörbe, és meglátja benne maga mögött a Kadifekale várat a dombon. Ebben a pillanatban pedig a séta résztvevője rádöbben, hogy mennyire közel van a várhoz, és felfedez egy újabb útvonalat Izmir térképén.
?Az egyik legérdekesebb tapasztalat egyébként az volt, hogy még helyiek is élvezettel használták az applikációt, és azt mondták, hogy bár itt élnek, eddig a legnyilvánvalóbb dolgokat sem vették észre. Így büszkén mondhatjuk, hogy ez a projekt Izmir lakosságát is arra ösztönözte, hogy fordítsanak több figyelmet a környezetükre, és hogy ne hagyják eltompulni az érzékszerveiket? ? mesélte Tuba Do?u.
A projekt másik fejlesztője, Melis Varkal elmondta, hogy Izmir kulturális élete az utóbbi időben komoly változásokon esett át, egyre inkább támogatják a különböző kulturális projekteket. ?Nem véletlen, hiszen a történelmi és kulturális háttérre támaszkodva ezek a projektek nagyon sokat tesznek a város kulturális fejlődéséért. A How to disappear in Izmir alkalmazásnak is ez az egyik célja? ? tette hozzá.
Izsó Zita