Horváth György fesztiváligazgató már a jövő évi fesztiválra készül

Egyéb


horvathgyorgy_d__kb20110414054.jpg
Horváth György fesztivál igazgató Martin Jern és Emil Larsson svéd rendezőpárossal beszélget a 18. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon Vadember című versenyfilmjük bemutatója után
 
(MTI) - A fesztiváligazgató, aki a nemzetközi filmmustra záró napján, szombaton foglalta össze idei tapasztalatait, elmondta: sokat tanultak a nehéz helyzetbe jutott fesztivál szervezői, de ezt a fajta tudást - hogyan kell a programot szűkíteni, vagy egy meghívott filmet visszamondani - nem szeretnék alkalmazni. "Nem lehet szeretetfokokat kicsikarni a végtelenségig, adományokat sem ildomos kérni. A dolgok rendje az, hogy mi adjunk" - hangoztatta a Titanic kapitánya. "Egy-két sarokban talán van pár kihasználatlan lehetőség" - vélekedett. 
    
A Titanic védjegye éppen az lett, hogy részleteiben, külsőségeiben lehetett róla tudni, pontos és szép. A semmiből teremtettük 17 évvel ezelőtt ezt a fesztivált úgy, hogy nem volt előttünk hazai példa, nem volt kitől megkérdezni, miként kell Budapesten nemzetközi fesztivált szervezni - fűzte hozzá.
    
A fesztivál mérlegét megvonva kiemelte: nagy visszhangja volt a Zöld sziget szekciónak, amelynek keretében elsőször mutattak be ír filmes válogatást a fesztiválon. Kitűnően sikerült a Raindance független filmfesztivállal való együttműködés is. Ennek eredményeként a Titanic szervezőit kérték fel az októberi Raindance-en szereplő magyar filmcsomag összeállítására. Ezeket a magyar alkotásokat főként a májusi filmszemle programjából szeretnék kiválogatni, de ha azok között nem látnak "meglepetést", azt sem zárta ki a fesztiváligazgató, hogy rövidfilm-válogatást küldenek a londoni eseményre. A pár év alatt tekintélyes független filmes nemzetközi seregszemlévé növekedett Raindance merészségét is szeretnék átvenni - említette meg a tanulságok között Horváth György. Mint megjegyezte: a Raindance például nevezési díjat kér a fesztiválra jelentkező produkcióktól.
    
A Titanic anyagi nehézségeiről szólva elmondta, nem dacból döntöttek úgy, hogy megtartják a fesztivált. Felelős döntést akartunk hozni, hogy a fesztivált szervező nonprofit alapítvány ne szenvedjen hátrányt. "A fesztivál alatt viszont mindenki lehiggadt, megnyugodott" - fogalmazott.
    
Szerinte a látogatottság is igazolta a döntés helyességét. "Elképesztő sok volt a pozitív visszajelzés. Jó volt tömegével kapni a vetítések alatt az olyan üzeneteket, hogy a többi fesztiválhelyszínen is telt ház van."
    
Tudatosan műfajilag gazdag, színes fesztiválprogram összeállítására törekedtek - mondta Horváth György. A program szerkesztésénél a Titanicnak megvolt az az előnye, hogy a nagy fesztiválokkal - Berlinnel vagy Cannes-nal - szemben nem kellett a politikai korrektség szigorú szabályait szem előtt tartani. Szívesen illesztettek volna a programba több vígjátékot, de az a helyzet, hogy ebben a műfajban nincsenek olyan mennyiségben minőségi alkotások, amelyekből válogatni lehetne. 
    
A versenyfilmek közül A ház című szlovák-cseh alkotást a Berlinalén látta a fesztiváligazgató, és azon melegében lecsapott rá, így harmadik fesztiválszereplését köthette le a filmnek, amelyet Szlovákiában még be sem mutattak. A ház és a magyar koprodukcióban készült Morgen című film gyakorlatilag abban a térségben játszódik egy 250 kilométeres körön belül, ahol mi is élünk. Mindkettő születhetett volna akár nálunk is - jegyezte meg. Horváth György szerint ezeknek a filmeknek az ad különös jelentőséget, hogy mégis kívülről nyújtanak rálátást saját identitásunkra, kultúránkra.
    
"Elhagyhattuk volna a dokumentumfilmeket, de nem hagytuk. Volt zenés dokumentumfilm is, ínyencségként. Nem lehet megkerülni, hogy a rock- és a popkultúra fontos a mai fiatalok életében" - mondta a válogatásról. 
    
Furcsa viszonya alakult ki története során a Titanicnak a magyar filmekkel - válaszolta arra a kérdésre Horváth György, hogy miért nem szerepelt magyar produkció a fesztiválprogramban. Mint hangsúlyozta, ez nem a Titanicon múlik, ő és a fesztivál külföldi vendégei kifejezetten szívesen látnának magyar filmeket is. Idén azonban a magyar alkotások szereplését teljesen ellehetetlenítette a februári filmszemle elcsúszása és az, hogy a Titanic szervezésének utolsó fázisában az állami támogatás elmaradása miatt felmerült: esetleg nem lesz fesztivál.
    
"Óvatoskodás és túlbiztosítás is jellemzi a helyzetet. Azt hiszem, a három magyar koprodukciós film a helyén szerepelt. A Juan, a Morgen és az Ölésre ítélve itt nagyobb publicitást kap, mint a Filmszemlén. Valamit tényleg tud ez a Titanic-típusú kisugárzás" - vélekedett.
    
Horváth György elmondta: a Titanicot független, civil kezdeményezésből létrejött nonprofit alapítvány működteti, amelynek kizárólag a fesztivál lebonyolítása a funkciója. Tudatosan megfogalmazott üzenete van, amely eljut a közönséghez a világ filmművészetére kitekintést nyújtó programmal. "A bátorság, a gátlások leépítése a lényeg. Hogy a nézők elengedjék magukat, legyen szó akár dokumentum- vagy operafilmről. Ez a fesztivál nem alternatív, egyedüliként mondunk valamit" - jelentette ki. 
    
A Titanic együtt él közönségével, hiszen a filmek alkotói részt vesznek a vetítéseken, és diskurzusba lehet velük bocsátkozni. Emellett hagyományosan a filmek értékelésében is számítanak a nézőkre. Bár ez utóbbi az igazgató szerint inkább játékos feladat, az idei összesítés alapján a nézők nagyobb számban vállalkoztak rá, és magasabb osztályzatokat adtak a látott filmeknek.