A Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál sajtótájékoztatóján Oksana Sarkisova fesztiváligazgató arról beszélt, ?az idei, eddigi leggazdagabb válogatás, vagyis 44 ország 100 dokumentumfilmje mind-mind mély nyomot hagy a nézőkben?. Idén olyan filmek állnak a fesztivál középpontjában, amelyek hatni akarnak: megmutatják a mai politikai, társadalmi, gazdasági és környezeti válságok emberi dimenzióját, és az ezekre válaszként megjelenő szolidaritás formáit. A program hagyományos szekciói ? Nemzetközi Panoráma, Magyar Panoráma, ZOOM IN Diákfilm-verseny ? gazdag filmkínálatot vonultatnak fel, amelyből képet kaphatunk a dokumentumfilmezés mai állásáról és megismerkedhetünk a Sundance, IDFA, Sheffield Fesztivál, HotDocs és további fontos filmfesztiválokon díjazott alkotásokkal, valamint ígéretes elsőfilmesek műveivel.
A fesztivál választott filmjei idén is különféle szekciókban mutatkoznak be ? tette hozzá Oksana Sarkisova, aki elmondta: a Háború és béke 2.0: A menekültek szemszögéből című szekció filmjeinek kiválasztásában az ENSZ Menekültügyi Bizottsága és a Magyar Helsinki Bizottság volt a fesztivál szervezőinek segítségére. ?Többen is kérdezték tavaly, miért van olyan kevés film Szíriáról.? Idén ezt a kérdést szükségtelen lesz feltenni, mivel több olyan film is szerepel a válogatásban, mely a szíriai háborúval és az ott küzdő emberek sorsával foglalkozik. ?Ezeket a filmeket nem könnyű nézni, de megtekintésük után sok kérdés merül fel bennünk, ami nagyon fontos? ? fogalmazta meg a fesztiváligazgató, hozzátéve: a szekció filmjeihez kapcsolódóan beszélgetéseket is szerveznek, melyek során az érdeklődők betekintést nyerhetnek abba, milyen megélni a háborút és annak következményeit Irakban, Szíriában, Afganisztánban, Kongóban és a világ más tájain.
A Verzió Filmfesztivál Visegrádi Alap támogatásával, valamint a Cine-Doc Tbilisi, a Watch Docs Poland, a One World Prague és a DocuDays UA fesztiválok közreműködésével mesterkurzust és kerekasztal beszélgetéseket is szervez, amelyek azt járják körül, hogy mely filmes gyakorlatok sikeresek a problémák tudatosításában és a változások elindításában, illetve hogy egyáltalán milyen módokon hatnak a dokumentumfilmek ? árulta el Oksana Sarkisova, aki a további szekciókról szólva elmondta: a Kié a város című blokk a mindannyiunkat érintő lakhatás-ügy különféle területeit vizsgálja, a Fotófilmek: Állóképek mozgásban pedig ?az álló és a mozgó kép közötti bonyolult kapcsolatokat vizsgálja?. Hozzátette: az idei retrospektív programot a lettországi Rigai Filmmúzeummal közösen szervezték, válogatva az 1960-as és ?70-es években működő Rigai Lírai Dokumentumfilmes Iskola ritkán látható filmjeiből, amelyek kitörve a szovjet filmgyártás által kijelölt keretek közül érzékenységet mutatnak a részletek iránt, rávilágítanak a hétköznapi helyzetek költői elemeire és különös figyelmet szentelnek az emberi érzelmeknek.
A Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál életében már hagyománynak számít a Diák Verzió, amelyet idén is megrendeznek. Az ingyenes délelőtti vetítések és az azokat követő beszélgetések során kortárs dokumentumfilmek mentén beszélgetnek középiskolásokkal a filmek ábrázolta problémákról, illetve a dokumentumfilmes műfaj sajátosságairól ? mondta el Teszler Tamás, a Diák Verzió program, valamint a Magyar Panoráma program felelőse. Kiemelte: idén több mint 600 diák vesz részt a programon, akiknek nemcsak a dokumentumfilm műfaját mutatják be, hanem azt is igyekeznek megtanítani, milyen fontos a kritikus gondolkodás. Teszler Tamás a Magyar Panoráma programról is elárult részleteket és hangsúlyozta: a programot szerkesztő Báron György kérése szerint arra kíván rámutatni, milyen fantasztikus filmeket láthatunk idén ebben a szekcióban. ?Majdnem tizenegy órányi magyar filmet nézhetünk meg, összesen tizenkét filmet, melyek közül hat a fesztiválon debütál.?
Először lesz látható Pápai Áron Gergely Iza című lírai filmetűdje, Tóth Radovics Máté, Gálovits Zoltán, Kővári Szabolcs és Hajdu Szabolcs Kanzoli, Bihari László Nem szegényeknek való vidék, Mészáros Balázs Schrott, Dér Asia Visszahúz a múlt, valamint Imre Loránd Balázs és Tusor Bálint MENJEK/MARADJAK: Édes otthon című filmje. Mindezek mellett megtekinthetjük többek között Mészáros Márta és Pataki Éva Bármi legyen, gazdagít, Bakony Alexa Iborfia és Regős Ábel Lili című dokumentumfilmjét is.
Sziray Szabolcs, a ZOOM IN Diákfilm-verseny programjának felelőse a sajtótájékoztatón arról beszélt, a nemzetközi zsűri a kategória legjobb alkotását díjazza majd és ez ? őszintén szólva ? cseppet sem lesz könnyű feladat. A ZOOM IN versenyprogramjában tizenkét film szerepel: 28 ország 65 alkotásából előzsűri választotta ki ezeket a műveket, melyek mind fiatalokról szólnak. Különös dolog ez: fiatalok készítettek filmeket fiatalokról. Ráadásul olyan filmeket, melyek égető problémákkal és fontos kérdésekkel foglalkoznak. Olyanokkal, mint a hazafiság, a migráció, valamint a hátrányos helyzetű emberek élete. Épp ezért, a válogatásban láthatunk Down-szindrómás fiatalokról szóló dokumentumfilmet, egy általános iskolai énekversenyt bemutató alkotást ? mely arról mesél, milyen szerepet játszanak az intézmények a hazafias nevelésben ?, továbbá a Vándorbatyu című dokumentumfilmet is, melynek története már olvasva is mélyen érinti az embert: ?Leszboszon menekültek varrnak táskákat a partra sodort hajók és mentőmellények maradványaiból. Ezzel szeretnék elérni, hogy egy kis részük oda is eljusson, ahova önmaguknak sosem lesz lehetősége?.
A ZOOM IN Diákfilm-verseny legkiválóbb alkotásának járó elismerés mellett idén is átadják a közönségdíjat, valamint a diákzsűri díját, melynek győztese a nemzetközi versenyprogramból kerül ki. A Diákfilm-verseny legjobbját nemzetközi zsűri választja ki, melynek tagja Isabelle Gattiker, a Genfi-i Nemzetközi Filmfesztivál és az Emberi Jogok Fórumának (FIFDH) igazgatója, Papp Bojána, aki a Színház- és Filmművészeti Egyetemen diplomázott filmdramaturgként és dokumentumfilmezést tanít, valamint Aleksandru Solomon, aki a legkiemelkedőbb román, politikai tematikájú dokumentumfilmek készítői közé tartozik.
A sajtótájékoztató zárásaként levetítették a fesztivál nyitófilmjét, Zaradasht Ahmed Nincs hová bújnod című alkotását, mely Oksana Sarkisova véleménye szerint az egész esemény üzenetét közvetíti: rámutat, nem tudunk örökké passzív megfigyelők lenni, muszáj állást foglalnunk. De erre tanít minket a fesztivál többi filmje is, akárcsak az összes dokumentumfilm. Ezen műfajú alkotások gondolkodásra késztetnek minket és hozzájárulnak ahhoz, hogy ne legyünk naiv polgárok, akik fogékonyak a propagandára.
A fesztivál helyszínei a Toldi mozi, a Művész mozi, a Kino Café mozi, a Blinken OSA Archívum, a Közép-Európai Egyetem. Idén első alkalommal a Trafó ad otthont a fesztivál mesterkurzusainak. Vidéken a pécsi Apolló Mozi, valamint a szegedi Grand Café Mozi vetíti a Verzió filmjeit.
További információ: http://www.verzio.org/hu
Tóth Eszter