Október 15. és 20. között ismét az év legkülönlegesebb látványú filmjei versengenek egymással az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál programjában, ahol rangos nemzetközi zsűri ítéli oda a díjat a legjobb látványtervezésért, köztük az Oscar-díjas Dűne első (2021) és második részének (2023) egyik művészeti rendezője, Portik Adorján, Jette Lehmann dán látványtervező, aki olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Lars Von Trier vagy Thomas Vinterberg, továbbá Pater Sparrow, a Semmelweis és a Toxikoma látványtervezője. Ők mesterkurzusokat is tartanak a fesztiválon, amelyen részt vesz Antal Nimród filmrendező is (Kontroll, Predators, Stranger Things), akivel közönségtalálkozót szerveznek.
A rövidfilmes versenyprogramot idén először hirdette meg a fesztivál, a kategóriában számos olyan film mutatkozik be, amelyek megjárták a legnagyobb fesztiválokat, de itthon először az ATAFF-on lesznek láthatók: a Berlinale Generation programjában különdíjjal jutalmazott kínai rövidfilm, A Summer’s End Poem, a Cannes Shorts-ban is induló spanyol Takbir című kisfilm, amelyben egy író rájön, hogy sorozata egy terrortámadás alapjául szolgál. A Sarajevo Talents-ben indult horvát Milorad Milatović kisfilmje, a The Stranger, amely egy taxisofőr éjszakai megpróbáltatásairól szól. A magyar alkotások közül látható lesz Kocsis Tibor Sissi zsiráfjától a biodómig – A Fővárosi Állatkert első 100 éve című filmje, A Legbelsőbb Ázsia címmel Füredi Zoltán személyes hangvételű road movie-ja Mongóliába, hogy fényt derítsen a magyarok és mongolok közötti furcsa rokonságtudat eredetére, és hogy saját sorsát megváltoztassa. Bemutatják továbbá Poroszka Magyar Zsolt Egy év a méhesben című dokumentumfilmjét, az osztrák biológus és vízalatti felfedezőről készült német portréfilmet Hans Hass (1919–2013) címmel (Portrait of Hans Hass), egy ismeretterjesztő filmet Kína egyik legnagyobb városáról, Csungkingről (Megacities – When night falls in Chongqing, the biggest city in the world), egy izlandi természetfilmet az Ascension vulkáni szigetről (TerraForma). A 140 éves szerb archeológiai társaságról készült film világpremierje is az ATAFF-on lesz (Archaeology: 140 Years of the Serbian Archaeological Society), egy görög film pedig a mediterrán diétáról szól majd. Két francia film is szerepel a versenyben: az egyik a már kihalt madagaszkári elefántmadarakról készült (The Mystery of Giant Birds), a másik a hím, északi fehér orrszarvú 2018-as kihalásának esetét követve mutatja be, hogy a géntechnológia és a biotechnológia fejlődésének köszönhetően a kihalás megelőzhető lehet (De-Extinction: A New Hope for Biodiversity?). Amerikai portréfilm is versenyben lesz Joseph Weber fizikus életéről, aki az 1950-es években először dolgozott ki olyan hullámdetektorokat, amelyekkel képes volt detektálni az Einstein által megjósolt gravitációs hullámokat (The Faraway Nearby).
Az animációs szekcióban 21 film szerepel, köztük a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a Metropolitan Egyetem (METU) hallgatóinak alkotásai. A Kecskemétfilmtől Ulrich Gábor két filmje – TD74, Rekonstrukt – is versenyben van. Utóbbi film Weininger Andor, egy magyar származású festőművész-építész, a Bauhaus zenekarának alapítója 1923-ban felvázolt megvalósítatlanul maradt rajzfilmforgatókönyvéről szól; a rendező a megmaradt vázlatok és Orosz Márton kutatása alapján készítette el az animáció parafrázisát 100 évvel a születése után. Lesz a versenyprogramban film a Hongkongi Film Akadémiától és a Tokiói Művészeti Egyetemről, Iránból egy disztópikus város történetét bemutató 3D animáció érkezik, ahol tilos bármilyen virágot és növényt termeszteni (Farnoosh). Különleges brazil animáció is szerepel a programban, amelyet különböző alkotók rendeztek és kevert technikával (2D, 3D, rotoscope, papírkivágás, gouache) készítettek egy karneválról 10 különböző karakter szemén keresztül (Today I Will Only Come Home Tomorrow), francia alkotás egy méhész-hegedűművészről (The Forest of the Honey Bees), kábítószer függőségről készült animáció a CNC és az ARTE France részvételével (Scale).
A fesztiválon lesz először látható az Akkord című film is, amely a magyar népzene könnyűzenére gyakorolt hatását mutatja be, ehhez pedig olyan zenészeket szólaltat meg, mint Kiss Tibor, Lábas Viki, Presser Gábor és Lovasi András. A filmet Kempf Márta Anna rendezte.
Az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál 2018 óta díjazza a filmes látványtervezést az egész estés versenyprogramban. Az egyedülálló tematikának köszönhetően az 1969 óta megrendezett fesztivál új lendületet kapott azzal, hogy felvette az Oscar-díjas magyar születésű látványtervező, Trauner Sándor nevét és a hagyományok megőrzése mellett a látványtervezők seregszemléjévé is vált.
Az eseményen a kísérőrendezvények között helyt kapnak képzőművészeti kiállítások, könyvbemutatók, koncertek, filmszakmai tanácskozások, hazai és nemzetközi szakemberek mesterkurzusai, egyetemek bemutatkozó estjei és további kulturális és gasztronómiai programok. A szervezők célja, hogy az ATAFF a művészeti és tudományos élet egy fóruma legyen, valamint olyan nemzetközi filmes esemény, ahol találkozhatnak, eszmét cserélhetnek és bővíthetik tudásukat a közép-európai filmes képzőhelyek hallgatói és tanárai.