Időcsiga - KIÁLLÍTÁS A SAVARIA MÚZEUMBAN

Egyéb

Tudják, mi az időcsiga? Nagyon leegyszerűsítve a föld története, legalábbis a kiállításrendezők szellemes ötlete szerint. Ezen túl a csiga környezettani vizsgálatok fontos alanya is, akárcsak a pollen vagy a borostyán, fajtái sokat elárulnak egy adott kor természeti viszonyairól. És tudják, mit láthatnak a képen? Egy spirálkorongos, csigára hajazó fibulatöredéket. És hogy mi a fibula? A mai biztosítótű őse. Ruhakapocs, amellyel az őskorban, ókorban jellemzően a vállon tűzték össze a ruhát vagy a ruhául szolgáló leplet. Ez itt a képen annak felső, díszített része, ebbe alulról kapcsolódna a záró rész, ami itt éppen nincs meg, de sok társánál igen. Ámulatba ejtő, hogy mintegy ötezer évvel ezelőtt már ugyanolyan spirállal kapcsolták össze a két részt, mint mai, modern társaiknál. A kiállítás maga is követi a csigamotívumot, azaz szép nagy, külső körön indulunk, és fokozatosan kanyarodunk a csigavonal közepe felé. A rendkívül ötletesen megtervezett, összeállított és kivitelezett kiállítás szeptember közepéig látható. Sajnos addig és nem tovább, noha az iskolák nyilván nagy hasznát vennék. Gondolnak is a gyerekekre, számukra minden tárlóban elhelyeztek egy kakukkcsigát, azaz egy mai tárgyat csempésztek a sok ősi lelet közé, így is ébren tartva a fiatalok figyelmét, akiknek az a dolguk, hogy megtalálják ezeket a darabokat. Vár rájuk papír, toll, tábla, rajzok, játszóhely is. Igazán látogató- és gyermekbarát e kiállítás, amely Szombathelyről Körmendre, majd Sárvárra vándorol, azaz útra indul a megyében a felszínen, megmutatni, mit találtak a mélyben.
 
Az ásatások gyakran kapcsolódnak nagy volumenű építkezésekhez. Az utak, plázák építését kötelezően régészeti ásatások kell, hogy megelőzzék, különösen, ha ezek a területek szerepelnek az előre feltérképezett, régészeti szempontból lényeges helyszínek között.
A neolitikummal, az időszámításunk előtti 5500-zal és a vonaldíszes kerámiával indul az első tárló. Az ekkor élt népek nevét nem ismerjük, csak kultúrájuk, életük és haláluk festi föl az őskor szakaszait. Térképek mutatják, Vas megye mely pontjáról valók a bemutatott tárgyak, köztük számos csiga is, részletes magyarázatok a tablókon, az ásatók neve, fotók a feltárásról, farönk áll a földön a rekonstruált baltával, jóval későbbről, a vaskorból egy ugyancsak rekonstruált kemence, a hitelesség kedvéért elszenesedett fahasábokkal és benne égetett tálakkal, mindez nagyon barátságos, jól követhető, a részletekben nem elvesző elrendezésben. Külön játék megtalálni a tárlók valamelyikében a kiállítás szimbólumát, a fibulatöredéket. A kép alapján nem is tudom, mit ábrázol, meglep a látvány, a tárgy picinysége, és a felismerés, hogy ez egy ruhakapocs a kora vaskorból. Így válik a felnőttből is rácsodálkozó, kutakodó gyermek, elámuló vándor, ahogy halad a spirál vonalán, egyre közelebb a mához. Ha nem egyedül járja végig a látogató, hanem szakkísérővel, mint én (köszönet Varga Péternek), akkor olyasmit is meglát, amit egyébként nem, olyan titkokra csodálkozik rá, amelyek különben észrevétlenek maradnának. Így rajzolódik ki a pinduri edénydarabon egy emberi arc, vagy derül ki, hogy a szarvast ábrázoló kis téglalap tetoválás-sablon volt. Mint minden kultúrtörténeti kiállításon, itt is elámulunk a régészek puzzle-fejtő és -kirakó képességén, ahogy egyetlen ív elmondja nekik, hogy egy öblös tál görbülő szájáról való, és bámulunk, miként rakják össze aztán a sokezer éves törmelék-patchworköt. Így mi már nemcsak morzsákat, de teljes egészeket is kapunk. Friss szellemű és szórakoztató kiállítás ez, Farkas Csilla, Nagy Marcella, Ilon Gábor és Isztin Gyula munkája, amely azzal az elégedettséggel is eltölthet, hogy mennyi értéket sikerült visszavennünk a földtől. Bizarr arra gondolni, mi mindent rejtett a talaj a bevásárlóközpont mélygarázsa alatt, hányan szerettek, éltek és haltak ott.
 

Farkas Csilla régész a következőképpen jellemezte munkájukat: ?Nehéz egy kiállítást megcsinálni, mert szakmailag is meg kell felelni, de érdekesen is kell tálalni az eredményeket. Sok emberben él romantikus kép a régészetről, pedig kemény munka, sok szerencse, amíg egy-egy vitrin anyaga előkerül. Az ásatásokon csak nyomait leljük meg az egykori életnek. Például megtalálom a ruhakapcsot, de nem találom meg a ruhát. Találok viszont a fonásra és a szövésre utaló nyomokat, az orsó gombját, a szövőszék nehezékeit, sőt, ha szerencsém van, szövetmaradványokat is, a szövettel közvetlenül érintkező fémtárgy oxidálódott részéhez ragadva. Nekem a kerámia nem csupán egy edény a sok közül, hanem ez alapján meghatározhatom a kultúrát, népcsoportot, korszakot. Néhány kis gödörből, árokból párhuzamok alapján elképzelem a házat, gazdasági épületet. A csontokból, hogy milyen állatokat tartottak. A mag és pollenmaradványokból, hogy milyen környezetben élhettek, a csigák előfordulásából a csapadékviszonyokra következtethetek, vagy, ha valamilyen távoli tenger mellől származó darab kerül elő, a kereskedelmi kapcsolatokra. Tehát a tárgyak mesélnek.?