„Ifjú szólisták” koncertsorozat

Egyéb

Szeptember 27-én a Duna Palotában áll színpadra a Zuglói Filharmónia Horváth Gábor vezénylésével.

A Zuglói Filharmónia 2006 óta hivatásos szimfonikus zenekarként működik. Az együttes sok-sok fiatal diplomás zenésszel büszkélkedhet, akik elhivatottságukkal és egyre komolyabb szakmai tudásukkal folyamatosan feljebb teszik a lécet – a közönséget minden évben változatos és izgalmas komolyzenei programmal örvendeztetik meg. A zenekar legtehetségesebb tagjai időről-időre lehetőséget kapnak, hogy szólistaként is bemutatkozzanak – ezúttal Ruskó Rózsa fuvolaművészt hallhatjuk Mozart G-dúr fuvolaversenyében.

Ruskó Rózsa fuvolaművész 2020-ban szerezte meg kitüntetéses Master diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Drahos Béla növendékeként. Jelenleg a Zuglói Filharmónia első fuvolistája és a Szent István Király Zeneiskola fuvolatanára.

A műsor elején Mozart népszerű „Haffner” szimfóniája csendül fel. A zeneszerző régi barátságot ápolt a rangos salzburgi családdal – innen az elnevezés – , ezért felkéréseiket mindig örömmel teljesítette. A szimfónia születésének apropója Haffner fiának nemesi rangra emelése volt. Ünnepélyes, ugyanakkor túláradóan derűs muzsika, a főtéma ezúttal meglepően nagy hangközugrásokkal van fűszerezve. A mű bemutatója 1782-ben nagy sikert aratott Bécsben, ahol maga a császár is jelen volt.

Mozart 1777-ben Mannheimben töltött pár hónapot, ahol mélyen megérintette a város európai hírű zenekari kultúrája. A G-dúr fuvolaverseny hangszerelésében a korábbiakhoz képest merészebben önállósodnak a vonósszólamok, a fuvolaszóló pedig érezhetően kihasználja a hangszer technikai képességeit, változatos effektusait.

Beethoven II. (D-dúr) szimfóniája kissé ellentmondásos lehet a hallgatóság számára: Beethoven komponálás közben szembesült gyógyíthatatlan fülbajával – ekkor írta híres heiligenstadti végrendeletét is – a zene ugyanakkor meghökkentően életigenlő. A szerző a formálást és a zenekari hangszerek kezelését új szintre emeli, a dallamok páratlan ötletességről tanúskodnak. Először van nevesítve a Scherzo tétel, mely valóban tréfálkozó, dallami töredékekkel, piano-forte hirtelen váltásokkal játszik. A lendületes, derűs témák mögött azonban néha előbukkannak a vészjósló hangzások, sejtetve a későbbi tragédiát.