Meditatív, költői, ősi, énekes
Az Indiai Klasszikus Zene Mesterei XI.
Bevezetés a hindusztáni és a karnatikus zenébe
koncert
2011. március 19. 20:00
19.15-től a Kalkutta Zenéje című dokumentumfilmet vetítjük magyar felirattal.
Az indiai klasszikus zene az általunk ismert legrégebbi, töretlen zenei hagyomány. Ritka alkalom, hogy 3 olyan nagyszerű zenészt hallhatunk egy színpadon, akik mind a hindusztáni, mind pedig a karnatikus hagyományt egy este folyamán mutatják be hangszereikkel. Az indiai klasszikus zene extatikus világába való megmerítkezés mellett így betekintést nyerünk az indiai zene két, egymást kiegészítő zenei nyelvébe is.
Az est 2 részből áll:
A Raga, azaz a dallam nyelve:
Pandit Biswajit Roy Chowdhury ? sarod
Pandit Abhijit Banerjee ? tabla
Pandit Biswajit Roy Chowdhury ? sarod
Pandit Abhijit Banerjee ? tabla
A Tala, azaz a ritmus nyelve:
Pandit Abhijit Banerjee ? tabla, pakhawaj
Somnath Roy ? ghatam
Pandit Abhijit Banerjee ? tabla, pakhawaj
Somnath Roy ? ghatam
Pandit Biswajit Roy Chowdhury
Sarod
Biswajit Roy Chowdhury 1956-ban született Deogarh-ban. Édesapjától, Shri Ranajit Roy Chowdhury-tól kezdett zenét tanulni, aki bár kémiatanárként dolgozott, sarod-játékosként olyan nagyszerű előadóktól tanult, mint pl. Ustad Hafiz Ali Khan.
1978-ban, Ustad Amjad Ali Khan is felfigyelt Roy Chowdhury tehetségére és személyes tanítványául fogadta. 1982-ben pedig Pandit Mallikarjun Mansur, kora legkeresettebb énekesének tanítványa lett. Ezt a tanítványságot 1985-ben az ősi gandhabandhan szertartással is megerősítették. Roy Chowdhury egészen mestere 1992-ben bekövetkezett haláláig Pandit Mallikarjun Mansur mellett maradt és máig ő az egyetlen sarod-játékos, aki az ún. Jaipur-Atrauli Gharana kifinomult énekstílusát megszólaltatja hangszerén.
Biswajit Roy Chowdhary közel 35 éve koncertezik. Játszott India minden jelentős zenei fesztiválján, pl. The Tansen Festival (Gwalior), Shankar Lal Festival (Új Delhi), Harvallabh Sangeet Samaroha (Jalundhar), Vishnu Digambar Jayanti (Delhi), Sankat Mochan Music Festival (Benáresz), BKF Mansur Festival (Bangalore).
Roy Chowdhary mind az All India Radio, mind pedig az indiai állami televízió, a Doordarshan műsorban is számos koncertet adott. Indián kívül koncertezett az Egyesült Államokban, illetve Európa majd minden országában. Hazánkba azonban most először látogat.
Pandit Abhijit Banerjee
Tabla, Pakhawaj
Napjaink tablajátékosai között Abhijit Banerjee egyike India a legkreatívabb és legkeresettebb zenészeinek. A zene iránti vonzódást és a tehetségét felismervén, édesapja 4 éves korától tanította tablázni. Emellett hindusztáni éneket és hegedűjátékot tanult. Később az egyik leghíresebb tanítványa lett India kiváló zenei gurujának Pandit Jnan Prakash Ghosh-nak.
Gyakorlatilag minden nagyhírű indiai zenészt kísért már koncerteken, mint pl. Pt. Ravi Shankar, Pt. Nikhil Banerjee, Begum Parween Sultana, Pt. Jasraj, Pt Shiv Kumar Sharma, Dr. Balamurali Krishnan stb. Tabla szólójátékával több, mint 50 fesztiválon kápráztatta el a közönséget, illetve számos szólólemeze jelent meg.
India minden jelentős fesztiválján játszott, emellett turnézott az USA, Kanada, Anglia, Európa, Japán, Ausztrália, Dél Afrika, Dél. Kelet Ázsia és Mexikó városaiban. Szemináriumokat, workshopokat zenei iskolákban és egyetemeken szerte a világban. Játszott olyan nagynevű előadótermekben, mint a Lincoln Center, Carnegie Hall (USA), Gevant Haus (Németország), Paleis (Belgium), Theatre de la Ville (Franciaország), South Bank (Anglia).
Az indiai klasszikus zenei karrierje mellett játszott Ry Cooder, Larry Corryell és Trilok Gurtu-val is. Megalapította saját, TARANG nevű ütőhangszeres zenekarát, mellyel saját kompozícióit játsszák. E mellett tagja a következő zenekaroknak fúziós is: Raga Jazz Group, Arohi Ensemble.
Abhijit számos filmzenét szerzett az indiai televízió számára és a ?The Trail? című dokumentumfilmhez írt zenéje elnyerte a legjobb filmzene díját Kalkuttában.
Alapítója a Dhwani Academy of Percussion intézményláncnak (Los Angeles, New York, Singapore és Kalkutta) Ezekben az intézményekben nemcsak a tehetséggondozás folyik, de az indiai klasszikus zene népszerűsítése is, sőt külön oktatási- és ösztöndíjprogramot dolgoztak ki látássérült gyermekek számára. A zene mellett angol nyelvből és újságírásból szerzett még diplomát.
Somnath Roy
Ghatam
Somnath Roy 1971-ben született egy zeneszerető bengáli családban. Gyermekkorában számos hangszer iránt érdeklődött, majd egyre inkább a klasszikus zene felé fordult. Sri Nepal Sarkar-tól Bansuri-játékot és Sri Bablu Biswas-tól a dholak nevű népi ütőhangszer technikáját tanulta.
Pandit S. Shekar, a legendás Mridangam maestro tanítványa lett. Az ő javaslatára kezdett el ghatam-játékkal foglalkozni és nem sokkal ez után a Madraszban élő Shri V Suresh fogadott tanítványa lett. 1999-ben mutatkozott be Dél-Indiában, mint ghatam játékos és aztóta olyan világhírű hindusztáni és karnatikus előadókat kísért hangszerével, mint Sangeeta Kalanidhi Dr. T.K. Moorthy, Dr. N. Vijay Shiva, Ustad Amjad Ali Khan, Ustad Shujaat Khan, Pt. Anindo Chatterjee, Pt. Abhijit Banerjee, valamint a Grammy Díj nyertese Pt. Viswa Mohan Bhatt.
Somnath 22 éve dolgozik, mint filmzeneszerző. Olyan rendezőkkel dolgozott, mint Sandip Roy, Goutam Ghosh, vagy Budhadev Dasgupta. Fontosnak tartja a fúziós zenei életet is, ezért játszott olyan formációkkal, int a Rhythm Scape, Vagy a Bandish Fusion, vagy akár Siddhi Goma, Gujarat egyik leghíresebb népzenésze.
Számos CD-je jelent meg szólistaként és kísérőzenészként. Számos nagyhírű fesztiválon játszott Indiában és Indián kívül, mint pl. Dover Lane Music Conference, International Society for Laya Awareness, Etni Malaga Festival, World Sacred Music Festival stb.
Az ATN Legjobb Ütőhangszeres Díját nyerte el 2003-ban.
Sorozatunk eddig lezajlott 9 koncertje során az indiai zene olyan kiválóságait láthatta a hazai közönség, mint Shivkumar Sharma, Amjad Ali Khan, Kaushiki Chakrabarty vagy épp Bahauddin Dagar ? a művészekkel itt olvashatók interjúk: